RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven CoraLidlRewe
  • Onderwerpen Marketing
  • Geografie DuitslandFrankrijkNederland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Sterven folders uit? Lidl, Cora en Rewe stoppen ermee

icon
Food9 december, 2022
Jarretera / Shutterstock.com

De folder is het enige beest dat mag uitsterven, communiceert Franse hypermarktketen Cora aan zijn klanten. Nu de papierkosten snel stijgen, stoppen steeds meer supermarkten met hun papieren folders: ook Rewe in Duitsland en Lidl in Nederland.

Meer klanten zonder folder

Cora verstuurt op 10 januari haar laatste folder: de Franse hypermarktketen is de eerste die het aandurft om volledig te stoppen met de bedeling van papieren folders. Uit een test van een jaar lang in zeven hypermarkten bleek namelijk dat het ook prima zonder gaat. Meer zelfs: door over te schakelen op nieuwe communicatiemedia bereikt de keten meer en nieuwe klanten.

Al schakelt Cora toch vooral om heel pragmatische redenen over: de prijs van papierpulp is sinds 2020 aan het stijgen, terwijl steeds minder mensen nog folders in de brievenbus accepteren. Folders worden dus zowel duurder als minder effectief, vertelt algemeen directeur Ludovic Chatelais aan Olivier Dauvers.

Duurzaamheidsoverwegingen komen daar uiteraard bovenop. Cora drukt vandaag meer dan 15.000 ton papier per jaar, een hoeveelheid die met 99% zal verminderen zonder folderbedeling. Wel overweegt de hypermarktformule nog themadrukwerk, zoals voor de wijnbeurs of kerstspeelgoed, maar die worden dan niet deur-tot-deur gebracht.

Franchisenemers verzetten zich

Bij Rewe weerklinkt dezelfde redenering: de Duitse supermarktketen kondigde al deze zomer aan te stoppen met haar wekelijkse folders, vooral naar aanleiding van de energiecrisis. Op 1 juli 2023 (pas een jaar later dus) is het over en uit met de papieren folders, klonk het toen.

Het nieuws werd echter op veel kritiek onthaald door franchisenemers. Aangezien zij ruim de helft van alle winkels in handen hebben, moest Rewe op zijn stappen terugkomen: de zelfstandige ondernemers mogen zelf kiezen of ze een folder willen. Ook dochterketens Netto en Billa gaan gewoon door met papieren drukwerk.

Lidl voert dan weer een proefproject in Nederland, weet Distrifood: in de provincie Utrecht worden vanaf januari 2023 geen folders meer bedeeld. Maar of de folder werkelijk de “enige diersoort is die mag uitsterven”, zoals Cora in Frankrijk aan klanten meedeelt, valt ook daar nog af te wachten.

Meer Food
Bekijk meer
  • De drie eerste Kilopakketten
    icon
    Food8 mei, 2025
    Crisp en Dille & Kamille lanceren seizoensgebonden groentepakketten

    Boodschappenapp Crisp wil samen met winkelketen Dille & Kamille consumenten meer aanzetten tot het eten van meer seizoensgroenten. Daarom introduceren ze "Kraakverse Kilopakketten", waarmee ze klanten naar duurzamere recepten willen bewegen.

  • icon
    Food8 mei, 2025
    Albert Heijn neemt Carrefour Market Sint-Kruis over

    Carrefour geeft zijn verlieslatende supermarkt in Brugge Sint-Kruis op: de winkel sluit eind juni. Een franchisenemer van Albert Heijn neemt de locatie over.

  • icon
    Food8 mei, 2025
    AB InBev verrast met sterke winstgroei

    AB InBev, de grootste bierbrouwer ter wereld, heeft in het eerste kwartaal van 2025 zijn winstverwachtingen ruimschoots overtroffen. Een "sterke start van het jaar", zegt het bedrijf, ook al daalde de omzet.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen11 april, 2025
    Wordt Europa straks overspoeld met Chinese Amazon-vluchtelingen?
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Wonen14 april, 2025
    Lange wachtrijen bij uitverkoop Casa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN