De stichting EKO-keurmerk gaat zich voortaan op een aantal duurzaamheidsthema’s richten. De boeren, bedrijven, winkels en horeca die het EKO-keurmerk dragen zullen elk jaar twee thema’s extra aandacht geven.
Estafette Odin krijgt ook keurmerk
Het EKO-keurmerk richtte zich tot nu toe enkel op biologische producten. Zo moet een winkel minstens 90% biologische producten verkopen om het keurmerk te krijgen. Nu zijn daar ook eisen aan toegevoegd op gebied van verpakkingen, energie, sociale aspecten, gezondheid en het terugdringen van voedselverspilling.
Daarvoor werd ook een nieuwe campagne opgezet, waarbij het logo van EKO-keurmerk in twaalf kleuren te vinden is: elke kleur vertegenwoordigt één van de twaalf thema’s. “De gekozen verbeterdoelen zijn concreet en meetbaar en het behalen ervan is onderdeel van de certificering. Zo gaan meer dan duizend bedrijven vrijwillig een stap verder”, aldus de stichting.
Momenteel dragen meer dan honderd winkels het EKO-keurmerk, waaronder alle vestigingen van Ekoplaza en de negentien coöperatieve supermarkten van Estafette Odin. Zij kregen op 18 januari tijdens de Bio-beurs hun certificaten uitgereikt.