Het marketingbeleid van grote foodfabrikanten kost winkeliers langs de Nederlandse stranden klauwen vol met geld. Sinds enige tijd is het weer toegestaan voor fabrikanten om hun producten te samplen op het strand bij Scheveningen. Klanten die gratis ijs en drinken in hun handen gedrukt krijgen van promotieteams, kopen vervolgens niets meer bij de winkels in de buurt.
Wim de Jager heeft een ijssalon op de boulevard van Scheveningen. Hij ziet regelmatig promotieteams voorbijgangers ijsjes, frisdrank en alcoholvrij bier uitdelen. ‘ Ik leef van de impulskoop van
klanten. Als zij een paar meter voor mijn zaak al gratis drinken of ijs
hebben gehad, is die ingeving om bij mij wat te kopen natuurlijk weg ,
foetert de gedupeerde ondernemer’, klaagt hij in De Telegraaf.
‘Als de mensen zomaar frisdrank
en ijs uitgedeeld krijgen, lopen ze mij voorbij en geven bij mij dus
niks meer uit’ , valt Jeffry Camphuijsen van
strandpaviljoen Grand Plage zijn collega De Jager bij. Het verbod is volgens de gemeente opgeheven omdat dit in tegenspraak was met andere regels en richtlijnen. Wel moeten bedrijven ervoor zorgen dat de rotzooi wordt opgeruimd.