In het eerste kwartaal zette Nestlé beter dan verwachte resultaten neer, dankzij een toegenomen vraag naar koffie en bakproducten.
Nespresso groeit met 17%
‘s Werelds grootste voedingsmiddelenproducent rapporteerde een autonome omzetgroei van 7,7% (dus exclusief overnames, desinvesteringen en wisselkoerseffecten). Dat is dubbel zoveel als de autonome groei van 3,3% waarop analisten hadden gerekend, schrijft de Financial Times.
Koffie leverde de grootste bijdrage aan de groei, aangewakkerd door een stevige toename in de verkoop van Nespresso-capsules, Nescafé-oploskoffie en Starbucks-producten. Ook de zuiveldivisie ging sterk vooruit, geholpen door de aanhoudende trend om thuis te bakken tijdens de pandemie, en de stijgende verkoop van verrijkte melk. Babyvoeding en water moesten wel terrein prijsgeven.
In China was er een groei van meer dan 10% door een herstel van de ‘out-of-home’-kanalen en de timing van het Chinese Nieuwjaar. Een jaar geleden gingen grote delen van het land immers nog gebukt onder strenge maatregelen om de verspreiding van het coronavirus af te remmen.
Tevreden
“We zijn tevreden met de sterke autonome omzetgroei van Nestlé in het eerste kwartaal”, zei CEO Mark Schneider in een toelichting bij de cijfers. “De detailhandelsverkopen lieten een solide groei zien en de ‘out-of-home’-kanalen vertoonden tekenen van verbetering.”
De omzetstijging werd getemperd door aanzienlijke wisselkoerseffecten, omdat de Zwitserse frank in waarde steeg ten opzichte van andere munteenheden. De gerapporteerde omzet steeg zo met ‘amper’ 1,3% naar 21,1 miljard Zwitserse frank (19 miljard euro).