Ondanks de coronapandemie heeft de Metro-groep zijn prognoses ruim behaald, meldt de Duitse retailer in een persbericht. De omzet ging dan wel meer dan 3% achteruit, maar de winst steeg met 1% tot 1,17 miljard euro.
Sterke remonte
De groepsomzet daalde in het gebroken boekjaar 2020/21 naar 24,8 miljard euro, iets minder dan een jaar eerder. Metro wijst er daarbij wel op dat dat vorige boekjaar 2019/20 zich nog deels vóór de pandemie bevond. Bovendien is er sprake van een enorme inhaalslag, want in het eerste halfjaar was er nog een omzetdaling met bijna 12%.
Omgezet naar euro kromp de groep in al zijn markten (Duitsland, West-Europa, Rusland, Oost-Europa en Azië), maar dat was soms te wijten aan zeer negatieve wisselkoerseffecten, zo stelt de groep: de omzetdaling van 10% in Rusland maskeert eigenlijk een groei (in roebel) van meer dan 3%. Ook in de rest van Oost-Europa was er een daling in euro (-2%) maar een stijging in lokale munt (+5%), bij de Aziatische tak gaat het respectievelijk om -3% en +3%.
De winst (aebitda) steeg vooral in Duitsland (+23 miljoen euro) en Azië, maar kreeg een fikse klap in Rusland (-27 miljoen). Alles samen was er een minieme stijging van 1,16 miljard euro naar 1,17 miljard, ondanks een stevige toename van de transformatiekosten tot 65 miljoen euro, vooral door de terugtrekking uit Japan en Myanmar.
Tabak snoeit groei
“In het voorbije boekjaar heeft Metro zijn weerbaarheid en groeipotentieel bewezen. Door te investeren in toekomstige groei, kunnen we sterker uit de pandemie komen”, zei CEO Steffen Greubel. Hij wijst voor zijn optimisme naar de sterke groei van het aantal horecaklanten en van de onlineverkopen.
Het veel betere tweede semester stemt Metro positief voor het boekjaar 2021/22: daarin moet de omzet met 3 tot 7% stijgen. In West-Europa (minus Duitsland) zou de groei nog sterker moeten zijn, op de Duitse thuismarkt wordt een “groei onder het gemiddelde van de groep” verwacht omdat Metro daar zijn tabaksverkopen gaat inperken.