Ahold Delhaize heeft een beter dan verwacht eerste kwartaal achter de rug. De onlineverkopen gingen door het dak en in de Benelux won de fusiegroep opnieuw marktaandeel.
Online versnelling
Ondanks de uitdagende vergelijkingsbasis met het eerste kwartaal van vorig jaar – toen immers de omzet sterk steeg als gevolg van hamstergedrag in de eerste lockdown – wist Ahold Delhaize ook dit jaar mooie groeicijfers neer te zetten. De omzet steeg met 5,8% tot 18,3 miljard euro. Die mooie stijging is deels te danken aan een meer dan verdubbeling van de onlineverkopen: +103,3%, tot 2,68 miljard euro. Het sterkst was die stijging in de VS (+188,3%). In Europa steeg de onlineomzet met 78,6%. Ahold Delhaize ziet een versnelling en verwacht dat z’n onlineomzet dit jaar zal groeien met 40% (tegenover de eerder voorspelde 30%). Maar ook de omzet in de fysieke winkels deed het boven verwachting: in Europa bedroeg de vergelijkbare groei 8,6%.
Zowel in België als in Nederland won de retailgroep opnieuw marktaandeel. In België draagt het SuperPlus getrouwheidsprogramma van Delhaize bij aan de groei: intussen hebben 1,7 miljoen Belgen een account. Albert Heijn bouwt in België z’n bezorgdienst verder uit en bedient er nu 400.000 gezinnen. In Nederland gaat AH verder met de ombouw van supermarkten naar het concept van de nieuwste generatie met veel aandacht voor vers en technologie.
Bij bol.com groeide de omzet met 76,6%. Het platform trok 4.000 nieuwe verkooppartners aan, wat het totaal op 45.000 brengt. De partnerverkoop steeg met 101%. Dit jaar zal het platform de kaap van de 5,5 miljard omzet bereiken, een half miljard meer dan eerder voorspeld.