Het success van fairtradeproducten betekent slecht nieuws voor het aantal wereldwinkels in Nederland. De producten worden immers steeds meer bij de grote ketens verkocht, waardoor het aantal wereldwinkels daalt.
Sterke verkoop bij supermarkten
In 2012 waren er nog ongeveer 400 wereldwinkels in Nederland, maar in 2016 is dat aantal gedaald tot 330. Nochtans zijn de producten die in de winkels verkocht worden steeds meer gemeengoed. “We zien rode cijfers, en dat komt gedeeltelijk door de crisis, maar ook door ons eigen succes. Commerciële partijen richten zich steeds meer op fairtradeproducten, en dus is onze missie geslaagd”, zegt Leen Capel, beheerder van de wereldwinkel in Huissen, aan BNR.
Een andere reden van de achteruitgang is het feit dat veel van de winkels van start gingen in de jaren 1970 en dat de ondernemers van het eerste uur er nu mee ophouden.
Fairtradeproducten zijn steeds meer te vinden in de klassieke supermarkten en zijn ook steeds succesvoller bij de Nederlandse consument. Zo steeg de omzet van het merk Fair Trade Original bij de Nederlandse supermarkten in 2015 met 28%. Uit onderzoek van GfK blijkt dan weer dat in 2014 6% meer huishoudens wel eens fairtradeproducten kochten.