Belgische retailers verloren op vijf jaar 370 miljoen euro aan consumenten die over de grens frisdrank gingen kopen, zegt de sectorfederatie. Frisdrank zou door de suikertaks vaak goedkoper zijn in het buitenland.
12% steekt grens over
Steeds meer Belgen steken de landsgrenzen over om in het buitenland (fris)drank te gaan kopen. Bijna een Belg op de acht zou minstens één keer per maand in het buitenland dranken gaan kopen, aldus de VIWF. De sectorfederatie van de Belgische water- en frisdrankindustrie noemt als reden de hogere prijzen in België, met name door de suikertaks.
In de afgelopen vijf jaar zouden Belgische retailers zo 370 miljoen euro aan inkomsten zijn verloren. Uit een enquête maakt de branchevereniging immers op dat Belgen gemiddeld 50 euro per maand uitgeven aan frisdranken en dat een meerderheid van de ondervraagden in het buitenland winkelt. “Dat betekent dus een groot verlies aan inkomsten, zowel voor de drankproducenten en -distributeurs als voor de overheid”, zegt VIWF-voorzitter Bart Peeters aan La Libre Eco.
Sinds de lancering van de suikertaks in 2015 op suikerhoudende dranken, “bovenop de belasting op verpakkingen”, is het volgens Peeters een feit dat dranken in België duurder zijn dan in de buurlanden. Weinig verrassend pleit de belangenorganisatie daarom voor een verlaging van de suikertaks, die de kloof met de buurlanden zou moeten dichten en grensaankopen minder aantrekkelijk maken.