“Geen band met onze formules”
Superdirect.com werd al in 2011 opgericht door Peter Pompen en voormalig verkoopdirecteur van The Greenery, Henk Niemansverdriet. Ondertussen heeft ook Sligro een groot aandeel in het bedrijf en fungeert het als leverancier voor de afhaalpunten. Daarbij koos het voor een nieuwe naam, in plaats van zelf met afhaalpunten op de proppen te komen.
“Wij hadden dit bijvoorbeeld met supermarktketen Emté kunnen doen, maar wij denken dat het publiek waar dit initiatief op is gericht geen band heeft met onze formules“, zegt Wilco Jansen, woordvoerder van Sligro, aan MT.nl. “Daarom hebben we er bewust geen merk van ons aan gekoppeld, dat zien we hier niet als toegevoegde waarde.”
Buiten het aanleveren van producten ondersteunt Sligro Superdirect.com ook met kennis over ICT en logisitek. “Eigenlijk alles wat met de supply chain te maken heeft.” De verse producten worden onder andere geleverd door The Greenery. Voor de rest biedt Superdirect.com het gamma van Emté, een supermarktconcept van Sligro, aan.
Superdirect.com heeft ook een aantal deals met A-merken gesloten, al wil Niemansverdriet niet zeggen welke dat dan wel zijn. “Maar deze merken willen allemaal ervaring opdoen in e-commerce, daarom zijn ze ingestapt. Het is een instrument om invulling te geven aan hun online strategie”, zegt hij.
Volledig geautomatiseerd
De afhaalpunten van Superdirect.com zijn volledig geautomatiseerd en kunnen daarom ook 24 uur per dag open zijn. “Er werkt geen personeel op de locaties, waardoor geen winkelvergunning nodig is en openingstijden geen rol spelen”, zegt Jansen. Klanten die hun eten voor 22.00 uur bestellen, kunnen hun boodschappen de volgende dag vanaf 11.00 uur komen ophalen.
Ze moeten een QR-code laten scannen en krijgen vervolgens een pakket met al hun boodschappen in. Superdirect.com mikt daarbij vooral op klanten die eigenlijk niet graag boodschappen doen. “Mensen kopen vaak dezelfde soort boodschappen en doen dat iedere week. Het kost ze tijd, maar bijvoorbeeld ook parkeergeld”, zegt Niemansverdriet aan MT.nl.
Meer vrijheid bij keuze locaties
Omdat er op de afhaalpunten geen winkelpersoneel werkt, heeft Superdirect.com ook geen winkelvergunning nodig. Het geeft hen veel meer vrijheid om de afhaalpunten te plaatsen, daar waar ze echt nodig zijn. “We zoeken naar locaties bij woonwijken, die veilig zijn en bereikbaar, op wegen tussen woon- en werkverkeer. We zijn niet gebonden aan een winkel of een winkelomgeving“, gaat Niemansverdriet verder bij MT.nl.
Bij de afhaalpunten van Superdirect.com is het ook mogelijk om pakketten van bijvoorbeeld Marktplaats, Bol.com en Zalando af te halen. Daarvoor werd er een deal gesloten met pakketservicedienst DPD. Indien er producten geruild moeten worden, kunnen die ook verstuurd worden via Superdirect.com.
De pilootlocatie in Eindhoven krijgt binnenkort nog het gezelschap van drie andere locaties, al is er nog geen exacte datum vrijgegeven. Het bedrijf is ook nog aan het onderzoeken wat de beste manier is om van lokale spreiding uit te rollen naar een nationale vertegenwoordiging.