Veel geblaat, weinig wol?
“Vanaf 1 mei zal onze pilot met ons afhaalpunt in Eindhoven stoppen. In deze pilot hebben wij veel ervaring opgedaan met online retail en distributie via afhaalpunten. Vanaf vandaag kunnen er dan ook geen bestellingen worden geplaatst en zal onze dienstverlening stoppen”, staat te lezen op de website van Superdirect.com.
Klanten kunnen voortaan dus geen gebruik meer maken van het afhaalpunt. Alleen reeds bestelde boodschappen kunnen nog worden afgehaald. De reden van de abrupte stopzetting is nog niet bekendgemaakt. Woordvoerder Wilco Jansen wil volgens Distrifood ook niet bevestigen dat het stopzetten van de pilot te maken zou hebben met een gebrek aan omzet.
Toch lijkt het erop dat het ambitieuze Superdirect van een kale reis terugkomt. Bij de start van Superdirect.com hadden ondernemers Peter Pompen en Henk Niemandsverdriet immers grootse plannen: de start-up kondigde zich aan als dé challenger van de traditionele foodspelers en beloofde een ‘game-changer’ te worden in de markt.
Eventuele doorstart binnen Sligro
Na verloop van tijd wilde Superdirect.com honderden filialen in heel Nederland. Eind 2013 liet het bedrijf nog weten in 2014 “op veertien nieuwe locaties” aan de slag te willen. Dat blijkt nu echter een paar bruggen te ver.
Voorlopig is er ook nog geen zicht op een mogelijke doorstart. Groothandelsketen Sligro, dat Superdirect.com voor een groot deel in handen heeft en als leverancier dient voor het afhaalpunt, is al op de hoogte gebracht van de stopzetting. Het is weliswaar niet ondenkbaar dat Sligro de opgedane “ervaring met online retail en distributie via afhaalpunten”, zoals de Superdirect-ondernemers het zelf stellen op de site, zal oppikken en zelf zal gebruiken binnen de groep.