Wat worden wereldwijd de belangrijkste trends voor voeding en fmcg dit jaar? Toby Pickard, Senior Retail Analyst – Multichannel bij IGD, geeft ons een voorsmaakje.
Gezondheid centraal in de winkel
IGD, het Britse onderzoeksinstituut voor de foodretailsector, voorspelt een toenemende focus op gezondheid. Regeringen zetten steeds meer druk op de industrie, om bij te dragen tot nationale gezondheidsobjectieven. Bedrijven gaan dit zien als een belangrijke opportuniteit in de concurrentiestrijd.
Dit zal innovatie stimuleren. In de winkels zal men lay-out en displays aanpassen om gezondere keuzes aan te moedigen. Retailers zullen wellicht shoppers belonen met prijskortingen, promoties en premies. Bij Walgreens in de VS bijvoorbeeld kunnen shoppers punten verdienen als ze gezondere keuzes maken.
Aangezien retailers hun aanbod bijsturen om gezondere keuzes mogelijk te maken, wordt het voor leveranciers cruciaal om de samenstelling van hun producten aan te passen.
Het oosten zet de toon
In retail gaat de flow van beste praktijken traditioneel van west naar oost. Maar tegenwoordig zijn de economieën in het oosten zo dynamisch dat het tij begint te keren. Westerse retailers moeten hun innovatieritme opdrijven als ze geen achterstand willen oplopen.
Ter illustratie: Pepper, de menselijke robot, werd al ingezet in meer dan 140 Softbank Mobile verkooppunten in Japan, vooraleer Carrefour hem introduceerde in Frankrijk.
Bij wijze van inhaalbeweging zou het westen enkele Aziatische technieken kunnen overnemen: speciale events zoals Singles Day bijvoorbeeld, of nieuwe onlinemodellen.
De kracht van de stem
Nu spraakbesturing bij smartphones gangbaar wordt, komt er een nieuwe golf van innovatie op ons af, waardoor de groei van ‘big data’ exponentieel zal toenemen. We kunnen producten bestellen, onze agenda’s organiseren en makkelijk informatie opvragen door middel van toestellen die terugpraten.
Merken gaan wellicht licenties moeten betalen aan technologieproviders, om er zeker van te zijn dat ze hun producten kunnen blijven verkopen met deze technologieën. Ze zullen onderling concurreren voor exclusieve verkooprechten en ze worden geconfronteerd met nieuwe concurrenten: zoekmotoren zouden de winkels van de toekomst kunnen worden.
Denk aan Amazon Echo, een toestel dat boodschappenlijstjes opstelt, nieuws aanbiedt, antwoordt op zoekopdrachten, muziek streamt, audioboeken afspeelt, en producten uit je bestelhistoriek bij Amazon opnieuw kan bijbestellen.
Tijd is geld
Tijdwinst voor shoppers wordt een belangrijke troef in de concurrentiestrijd tussen retailers. Klantentrouw kunnen ze bereiken door handige en moeiteloze oplossingen aan te reiken. Winkellay-outs zullen wijzigen en nieuwe vendingmachines – voor bereide maaltijden bijvoorbeeld – maken hun opwachting.
Een voorbeeld? In Amsterdam lanceerde Albert Heijn een zelfscanwinkel zonder kassa’s, om klanten zo snel mogelijk in en uit de winkel te krijgen.
Emoties versus promotie
Hoe kun je nog uit de band springen in een stagnerende markt? Meer en meer zullen we zien dat bedrijven zich afkeren van een lawine aan promoties en op zoek gaan naar nieuwe manieren om klanten te binden, op basis van de nieuwste inzichten in consumentenpsychologie.
Merken hanteren diepgaande consumenteninzichten om meer gepersonaliseerde interacties aan te gaan. Ze leren dat het gaat om mensen, eerder dan om consumenten. In de communicatie tussen shoppers, merken en retailers spelen sociale media een bepalende rol.
Een goede illustratie is de nieuwe globale marketingstrategie van Coca-Cola, onder het motto ‘Taste the feeling’. Die campagne is gebouwd op het idee dat het drinken van een – eender welke – Coca-Cola een simpel plezier is dat alledaagse momenten specialer maakt.