De Duitse retailgroep Rewe overtrof vorig jaar de verwachtingen: het supermarktsegment compenseerde ruimschoots de mindere prestaties van hun reisbureaus en doe-het-zelfketens, die nog te lijden hadden onder de coronapandemie.
Voeding dicht de put
Gelukkig voor Rewe kon de groep zich optrekken aan de foodretail, die in sommige gevallen zelfs de recordomzetten van 2020 overtrof. Zo kon Rewe compenseren voor de divisie Reizen en Toerisme, die het opnieuw zwaar te verduren heeft gehad, en voor de lockdown begin 2021, die vooral ten koste ging van de doe-het-zelfverkoop.
De totale omzet steeg zo met 2,5% tot 76,5 miljard euro. De zelfstandige winkeliers op de Duitse thuismarkt waren goed voor 4,8% meer omzet, zelfs na de buitengewone omzetstijging van 20,5% in 2020. CEO Lionel Souque noemde vooral de prestaties van gemaksformule Lekkerland indrukwekkend: de omzet steeg er met 4,4% tot 13,7 miljard euro.
Op tijd weg uit Rusland
De Duitse supermarkten presteerden vrij stabiel (+0,9%), terwijl de doe-het-zelfwinkels 11,4% omzet verloren vergeleken met het zeer sterke voorgaande jaar. De toeristische tak van de groep, DER Touristik, wist de verliezen te halveren en haalde weer 40% van de omzet uit pre-coronajaar 2019. Ook een gelukstreffer is dat Rewe zijn Russische Billa-winkels vorig jaar al verkocht. De groep was er dus weg vooraleer de oorlog uitbrak.
Rewe investeerde vorig jaar 2,3 miljard euro om het bedrijf te moderniseren: het werkt onder meer aan nieuwe businessmodellen en digitalisering. Zo nam de groep een participatie in flitsbezorger Flink, kwam er een eerste Rewe Pick&Go-winkel en lanceerde de groep een nieuw markthalconcept voor Penny. Voor het lopende jaar plant Rewe nogmaals een investering van 2,3 miljard euro. Het bedrijfsresultaat van de groep bedroeg 4,4 miljard euro, in vergelijking met 4,3 miljard euro in 2020.
Meer overleg met leveranciers
Dit jaar ziet de groep zijn marges smelten, aangezien de stijgende prijzen niet volledig aan de consument kunnen worden doorgerekend. Gelukkig hebben we vorig jaar goed verdiend, verzucht Souque tegenover LebensmittelPraxis.
De tijd van jaarlijkse leveranciersonderhandelingen is in ieder geval voorbij: tegenwoordig moet veel vaker met de leveranciers worden gesproken. De Rewe Groep neemt de problemen van de fabrikanten naar eigen zeggen ook “zeer ernstig”.