RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen Prijsconcurrentie
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Supermarkten in Frankrijk duurder dan in België”

icon
Food25 januari, 2024
Shutterstock.com

Toegenomen concurrentie onder supermarkten heeft ervoor gezorgd dat de prijzen voor voeding en verzorging in België minder snel stegen dan in de buurlanden. Belgische winkels zijn nog wel duurder dan de Duitse en Nederlandse, maar goedkoper dan de Franse.

Kleinere prijsverschillen

In de periode tussen 2018 en 2022 zijn de gemiddelde verkoopprijzen voor bijna alle productcategorieën in België minder snel gestegen, of sneller gedaald, dan in de drie buurlanden, zegt de Belgische Mededingingsautoriteit (BMA). De prijsverschillen zijn dus kleiner geworden. Dat blijkt uit een analyse van data van Euromonitor voor 390 productsoorten in acht categorieën.

Per categorie liggen de prijzen in Belgische supermarkten meestal hoger dan in Duitsland en Nederland, maar lager dan in Frankrijk. België is het duurste land voor zuivelproducten en -alternatieven, kookingrediënten en bereide maaltijden. Frisdranken zijn het duurst in Nederland.

De conclusies zijn opmerkelijk, omdat in België de perceptie overheerst dat vooral Franse supermarkten goedkoper zijn, als gevolg van forse anti-inflatiemaatregelen van de Franse regering. In het eerste kwartaal van 2023 besteedden Belgische shoppers 423 miljoen euro in Franse supermarkten, bijna 70% meer dan een jaar voordien. De cijfers over 2023 vallen echter buiten de studie van de BMA.

Andere dynamiek

De mededingingsautoriteit wijt de prijsevoluties aan de toegenomen concurrentie in België: ze zijn namelijk in de eerste plaats het gevolg van lagere brutomarges bij de retailers, en niet of in mindere mate van lagere gemiddelde verkoopprijzen bij de fabrikanten.

“Er zijn nieuwe spelers toegetreden tot de Belgische markt, er zijn verschuivingen geweest van de marktpositie van bestaande spelers”, zegt Griet Jans, hoofdeconome van de BMA, aan persagentschap Belga. “Er is een andere dynamiek ontstaan op de Belgische markt.”

Toch wijst de studie ook op “hardnekkige verschillen” in de verkoopprijzen van fabrikanten voor specifieke categorieën, zoals alcohol en frisdranken. Daarom blijven territoriale leveringsbeperkingen – waarbij multinationals soms hogere prijzen aanrekenen in relatief kleine landen zoals België – een belangrijk onderwerp om op de (Belgische en EU) beleidsagenda te houden, stelt de BMA in zijn persbericht.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food9 mei, 2025
    Auchan herstructureert in Spanje: 25 Alcampo-winkels moeten dicht

    De Franse groep Auchan zet het mes in zijn Spaanse dochterketen: 25 Alcampo-supermarkten gaan dicht en meer dan 700 banen staan op de tocht. Shoppers verkiezen kleinere gemakswinkels, zegt de retailer.

  • icon
    Food9 mei, 2025
    Lidl plant 80 nieuwe Belgische supermarkten tegen 2038

    De bouw van een nieuw distributiecentrum in Herentals ondersteunt de ambitieuze groeiplannen van Lidl in België: aan een ritme van zes winkelopeningen per jaar komen er tegen 2038 netto 80 winkels bij.

  • icon
    Food9 mei, 2025
    Akkoord over zondagsopening lijkt nog ver weg bij Carrefour

    Onderhandelingen bij Carrefour over de opening van 81 filialen op zondagochtend, verlopen stroef. De vakbonden verkiezen gelijke voorwaarden voor alle geïntegreerde supermarktketens, maar een sectorakkoord is weinig waarschijnlijk.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen11 april, 2025
    Wordt Europa straks overspoeld met Chinese Amazon-vluchtelingen?
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Wonen14 april, 2025
    Lange wachtrijen bij uitverkoop Casa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN