Supermarkten zien een opvallende verschuiving van het afhalen van online boodschappen naar bezorgen aan huis. Door concurrentie op de bezorgkosten wordt dat voordeliger: de groei zal daardoor nog versnellen.
Nieuwe klanten
Bij Collect&Go, de online boodschappendienst van Colruyt die traditioneel de focus legde op het afhalen van bestellingen bij de winkels of in aparte afhaalpunten, is vorig jaar het aantal thuisleveringen meer dan verdubbeld. De dienst levert vandaag al op meer dan de helft van het Belgisch grondgebied en gaat nog verder uitbreiden. “We merken trouwens dat we met die thuisleveringen nieuwe klanten aantrekken, die na zo’n thuislevering ook naar onze supermarkten komen”, zegt verantwoordelijke Leen Dedobbeleer aan Gazet Van Antwerpen.
Ook bij Delhaize merkt men dat de shopper tijdwinst en gemak op prijs stelt: in april en mei steeg de omzet van thuisleveringen met 25% vergeleken met een jaar geleden. De verschuiving van afhalen naar laten bezorgen is al langer aan de gang: in 2018 werd 45% van alle onlinebestellingen bij Delhaize aan huis geleverd, vandaag is dat al 75%. Albert Heijn en Carrefour bevestigen de trend aan de krant, maar geven geen gedetailleerde cijfers. Crisp doet dat wel: “Onze omzet is in een jaar tijd met 58% gegroeid. Ook het gemiddelde aantal producten per bestelling is in een jaar tijd van 33 naar 36 gestegen”, aldus directeur België Charlotte Van Loock.
Sterke groei zet door
De bezorgkosten lopen sterk uiteen bij de verschillende retailers: van wel 12,95 euro bij Collect&Go tot slechts 3,9 euro bij Crisp (inclusief de nieuwe servicetoeslag). Consumenten kunnen fors op die bezorgkosten besparen door specifieke producten te kopen (de aanpak van Colruyt, Delhaize en Albert Heijn), door voor een groter bedrag te bestellen (gratis bezorgen vanaf 150 euro bij Carrefour) of door wekelijks te bestellen (gratis bezorgen voor trouwe klanten bij Crisp).
Door die acties is bezorgen amper nog duurder dan zelf gaan winkelen. Een versnelde groei voor thuisleveringen ligt dan ook voor de hand, zegt transporteconoom Roel Gevaers van Universiteit Antwerpen: hij schat dat de omzet uit de online verkoop van verse voeding in België in de komende drie jaar met 126% zal stijgen: vooral in de steden, waar steeds minder mensen een auto bezitten.