Van Carrefour tot Colruyt, supermarktgroepen investeren al jaren fors in overnames. Maar waarnaar zijn ze dan op zoek? En waarom doen ze het? Een nieuwe studie van PwC-dochter Strategy& zocht het uit.
Van boven naar beneden
Tussen 2013 en 2022 deden de grote Europese foodretailers jaarlijks 5% meer overnames, goed voor in totaal 84 deals. Vooral tijdens de coronacrisis, in 2020 en 2021, profiteerden ze van de onrust in de markt om goedkopere overnames te doen, maar ook van de noodzaak om zekerheid in te bouwen en de toeleveringsketens te versterken. Gezien de aanhoudende volatiliteit verwacht Strategy& in de toekomst nog meer verticalisering.
Waarin investeerden de fooddistributeurs dan? Zowel stroomopwaarts als stroomafwaarts, zo blijkt: bijna 40% van alle overnames draaide in de afgelopen tien jaar rond toegang tot de consument, of inzicht in die consument. Het gaat bijvoorbeeld om investeringen in data-analyse, apps, bezorgdiensten en e-commerce.
Ruim een kwart (27,5%) van de overnames ging echter de andere kant uit: heel wat retailers kochten zich in bij leveranciers of producenten, om meer controle te krijgen over de toevoer van producten of over de processen in de toevoerketen. Opvallend vaak namen fooddistributeurs bijvoorbeeld hun bakkerijpartners (al dan niet volledig) over.
Partnerships kunnen ook
Omdat zowel overheden als consumenten steeds meer duurzaamheid eisen, investeerden retailers tijdens de pandemiejaren ook opvallend veel in het einde van de cyclus: in recyclage. Meer dan één op de tien deals betrof afvalverwerking of recyclebare verpakkingsoplossingen. Logistiek en software haalden retailers eveneens in huis via overnames.
Als opvallende voorbeeld haalt Strategy& Lidl-moeder Schwarz Group aan, die de afgelopen jaren sterk in zijn opwaartse toeleveringsketen heeft geïnvesteerd met allerlei overnames in productie, logistiek en IT. Nestlé blinkt aan producentenzijde dan weer uit: de FMCG-reus kocht niet alleen tal van start-ups en jonge merken om nog meer consumenten aan te spreken, maar gaat ook veel samenwerkingen aan.
Het rapport wijst onder andere op de deals van Nestlé met Barry Callebaut en met Starbucks, maar noteert ook strategische samenwerkingen rond grondstoffen, verpakkingen en logistiek. Het hoeven dus niet altijd kostelijke acquisities te zijn.
Waarom er zo’n nood is aan verticalisering en aan samenwerking in de retailsector? Je leest er alles over in de volledig nieuwe editie van het boek The Future of Shopping: Re-set Re-made Re-tail.