RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven CarrefourLidl
  • Onderwerpen huismerkenPrijsconcurrentiePrijsvergelijking
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Supermarkten verklaren de oorlog aan merkleveranciers

icon
Food4 oktober, 2022

Dat de supermarktketens agressief reclame maken voor hun huismerken, is nog zacht uitgedrukt. Lidl zet de prijzen letterlijk naast elkaar, terwijl Carrefour “Martine” laat zeggen dat ze nooit meer haar vertrouwde A-merken zal kopen. In oorlogstijd olie op vuur gooien, is dat wel een goed idee?

“Geen A-merken meer in mijn kar”

Oktober is de maand van de huismerkcampagnes. In hun zelfverklaarde rol als beschermengelen van de koopkracht, richten de supermarktketens zich nu op de huismerken en keren ze zich ongegeneerd tegen de A-merken in hun eigen assortiment. Huismerken zijn goedkoper en dus beter voor de consument in deze crisistijden, luidt het argument. Dat huismerken doorgaans ook betere marges opleveren voor de retailer, is een louter toevallige bijkomstigheid. Alles voor de goede zaak, nietwaar?

“Ik ben mijn vertrouwde producten gewoon, maar met alleen Carrefour-huismerken heb ik, denk ik, een derde uitgespaard”, zegt de Limburgse “Martine” na een maand alleen maar huismerken te kopen. Ze draaft op als persona in een reeks reclamespots van Carrefour, net als de “familie Janssens” en een pas samenwonend koppel twintigers. Elk gaan ze de “uitdaging” aan een maand alleen huismerken te kopen. De campagne loopt nog de hele maand, via advertorials in Het Nieuwsblad en als TV-capsules op RTL, Play 4 en 5.

“De bedoeling is om consumenten te informeren over de huismerken van Carrefour zodat ze hun budget beter kunnen beheren, een vraag die vandaag heel hard leeft bij de Belgische consument. Daarnaast geven we ook informatie, zoals het feit dat je met de klantenkaart écht wel kan besparen en dat ons gamma huismerken heel breed is”, zegt woordvoerster Aurélie Gerth. Als Martine de tv-spot echter besluit met “ik denk dat mijn vertrouwde merken niet meer in mijn kar komen”, lijkt het toch om meer dan informeren te gaan.

Negen voor de prijs van één

Ook Lidl jaagt merkleveranciers behoorlijk tegen zich in het harnas. Of wat te denken van een campagnebeeld waarbij Finish–vaatwastabletten tegenover een hele stapel schoonmaakproducten van Lidl-huismerken worden gezet? Voor de prijs van één A-merkproduct krijg je liefst negen huismerkartikelen, luidt de boodschap.

Waarom precies Finish als eerste kop van jut is, is niet geheel duidelijk. Wel is al zeker dat ook de andere merkleveranciers hetzelfde lot te wachten staat. Vanaf volgende week lanceert Lidl een campagne waarbij “het grote prijsvoordeel van huismerken ten opzichte van A-merken duidelijk zal worden aangetoond”. “In één oogopslag krijgt de consument te zien dat voor de prijs van het A-merk meerdere huismerken kunnen aangekocht worden. Met deze vergelijking willen we onze klanten helpen om budgetvriendelijk te winkelen zonder in te boeten op kwaliteit”, aldus woordvoerster Isabelle Colbrandt.

Toch kunnen ze niet zonder elkaar

Vraag is of retailers zo niet in eigen vlees snijden. De marges op ‘private labels’ zijn dan wel vaak hoger en de supermarkten hebben meer controle over die leveranciers (versta: geen oeverloze onderhandelingen en eenzijdige prijsverhogingen), maar de prijzen van private labels liggen lager en dus brengen ze toch minder in het laatje. De prijskloof met merken is de afgelopen jaren enkel groter geworden, dus verdienen de foodretailers er minder aan.

A-merken zijn vaak ook “trekkers”: populaire merknamen als Nutella of Coca-Cola lokken klanten, maar investeren traditioneel eveneens in innovaties en onderzoek. Het zijn de merkproducenten die voor nieuwe producten zorgen, die de trends en technologische ontwikkelingen opvolgen, dure marketingcampagnes lanceren en die vaak ook de retailpartners helpen om te vernieuwen. Lidl mag dan wel trots aankondigen dat 93% van zijn verkochte inlegkruisjes en 78% van de lasagnes van het huismerk zijn, zonder Come a Casa en Always als te kopiëren voorbeelden zouden er geen huismerkvarianten zijn.

Nu de relaties tussen de supermarktketens en de leveranciers in de huidige context van continue prijsstijgingen al zo gespannen zijn, is het maar de vraag of de retailers er baat bij hebben om de verhoudingen nog meer onder druk te zetten. De huidige campagnes zijn zonder meer vijandig, en toch kunnen ze niet zonder elkaar. “De supermarkten zitten in de tang”, bevestigt ook RetailDetail-hoofdredacteur Stefan Van Rompaey. “Enerzijds werpen ze zich op als beschermers van de koopkracht naar de consumenten toe, anderzijds hebben ze de centjes nodig van de grote merkfabrikanten. Dat kan niet goed blijven gaan.”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food12 mei, 2025
    Inkoopalliantie van Colruyt en Superunie benoemt algemeen directeur

    Vasco International Trading, de inkoopalliantie van Colruyt Group, Superunie en Coop Group, heeft Ewa Jankowiak benoemd tot algemeen directeur. De Poolse komt over van Danone.

  • Het distributiecentrum voor e-commerce dat Delhaize in 2025 opende in Vorst
    icon
    Food12 mei, 2025
    Delhaize lanceert aanval op Collect&Go vanuit nieuw DC

    Met een nieuw distributiecentrum voor e-commerce wil Delhaize marktleider worden in het afhalen van online bestellingen. Ook franchisenemers kunnen deze dienst nu aanbieden.

  • icon
    Food12 mei, 2025
    MyPrice-opvolger Prixy sluit in Opwijk en Deurne

    Na drie pogingen gooit de Russische discounter Mere/MyPrice/Prixy de handdoek in de ring. De twee winkels, in Opwijk en Deurne, sluiten op 17 mei de deuren.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Wonen14 april, 2025
    Lange wachtrijen bij uitverkoop Casa
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN