Supermarkten verwachten tijdens de paasweek gemiddeld 5% meer omzet van eigen merken dan in andere weken. De toename komt door het grotere aanbod van luxeproducten van eigen merk.
Meer luxueuze paasproducten
Vorig jaar bestond gemiddeld 43,5 procent van de totale supermarktomzet tijdens Pasen uit eigen merkproducten. De omzet van eigen merken ligt normaal op 41,5 procent.
De stijging komt vooral doordat formules met Pasen meer luxeproducten aan de bovenkant van het eigen merk aanbieden, zoals AH Excellent, Plus Moment en Lidl Delicieux. Ook het standaard eigen merk is rond de paasdagen meer in trek.
Supermarkten denken dit jaar een paasomzet van 776 miljoen euro te behalen. Dat is een stijging van 1,5% ten opzichte van de omzet tijdens de paasweek van 2015.
Bakproducten en rundvlees in top 15
In de top 15 van paasartikelen hebben de assortimentgroepen bakproducten en rundvlees trouwens de plaatsen ingenomen van overig vlees, zoals gourmetschotels, en van buitenlandse kazen.
De top 5 van artikelen tijdens Pasen zijn nu: gevuld brood/paasbrood, onderleggers/toastjes, ijsdesserts, voorgebakken brood en maaltijdsalades.