De Nederlandse supermarktketen Dirk heeft grootse ambities na de breuk met fusiepartner Dekamarkt. De omzet moet 50% omhoog dankzij tien tot vijftien nieuwe winkels per jaar.
Naar 5% marktaandeel
Dekamarkt en Dirk gingen vorig jaar (deels) uit elkaar, dertien jaar na de fusie in 2008. Beide supermarktbedrijven doen vanaf nu alleen nog maar beroep op elkaar voor hun informatica, logistiek en administratie. Weer op eigen benen ziet Dirk het vandaag groots: de Nederlandse supermarktketen wil naar een marktaandeel van 5%, zegt topman Marcel Huizing aan RTL Nieuws.
Als relatief kleine speler in het Nederlandse supermarktlandschap heeft Dirk vandaag een marktaandeel van 3,4%, maar daar moet dus snel verandering in komen. Huizing wil de omzet met de helft naar omhoog zien gaan en mikt daarvoor op een fikse uitbreiding van het winkelpark. In de komende paar jaar moeten jaarlijks tien tot vijftien nieuwe winkels de deuren openen, vooral in de regio tussen Purmerend, Haarlem, Amersfoort en Breda.
Zo groot als Aldi?
Dirk zou dan ongeveer even groot worden als Aldi in Nederland, iets wat de keten vooral via autonome groei wil realiseren. Net verlost van zijn partner, die volgens Huizing geregeld voor vertraging en extra kosten zorgde, ziet Huizing een nieuwe overname (nog) niet zitten. Wel is de vraag of zo’n groei wel haalbaar is in de huidige concurrentiële markt. Retailkenners vrezen voor de haalbaarheid van het plan.
Dirk doet niet aan thuislevering en rolt nu pas zelfscan uit in de winkels. Tegen het einde van dit jaar moet het weliswaar in alle winkels mogelijk zijn om de boodschappen zelf te scannen. Verder zet de keten in op lage prijzen en een aantrekkelijk assortiment. Op de planning staan dit jaar alvast twee extra supermarkten in Rotterdam, een opening in Utrecht en een nieuwe winkel in Den Haag.