Superscanner heeft met Insights een dataplatform gelanceerd met actuele prijs- en productinformatie voor foodretailers en fabrikanten. Het platform geeft ook inzicht in het online marktaandeel van fabrikanten.
Prijsgegevens van assortiment
Superscanner volgt op dit moment dagelijks ruim 100.000 producten bij tien retailers, wat dus inzichten oplevert in zowel het eigen assortiment als dat van concurrenten. “We hebben in de afgelopen periode flink geïnvesteerd in de ontwikkeling van de dashboards en het toevoegen van supermarkten en drogisterijen”, aldus oprichter Alwin van der Velden.
Insights informeert fabrikanten daarnaast over de zichtbaarheid van het merk in de betreffende categorieën op de site van de supermarktformule. “Dus hoe zichtbaar is jouw merk in de voor jou relevante categorieën op de website van de retailers? En kom je als cola-merk wel goed naar boven als men binnen de retailer website zoekt op ‘cola’? Nu het spel zich steeds meer gaat verplaatsen van de offline winkelschappen naar de websites van de retailers, is deze informatie essentieel om voorop te lopen”, verwacht Van der Velden.
Straks consumenteninfo integreren
Superscanner wil in de toekomst eveneens informatie van het consumentenplatform in Insights integreren. “Denk hierbij aan het aandeel van fabrikanten in favorietenlijstjes”, aldus Van der Velden. Het consumentenplatform van Superscanner, waarmee de supermarktvergelijker dit voorjaar van start ging, groeit naar zijn zeggen nog steeds door. “We naderen inmiddels de 60.000 bezoekers per maand en groeien maandelijks met gemiddeld 15%.” Consumenten gaan naar het platform om boodschappen te vergelijken en zo te besparen op hun inkopen.
Online supermarktvergelijker Superscanner, opgericht door Alwin van der Velden en Andries Mooij, geeft inzicht in producten, prijzen en aanbiedingen van Nederlandse supermarktformules waaronder Albert Heijn, Jumbo, Plus, Dekamarkt, Hoogvliet, Spar en Coop.