Alle winkels van Teavana, de theeketen die onderdeel is van Starbucks, sluiten de deuren. Daarbij zullen er ongeveer 3.300 jobs verloren gaan. Momenteel zijn er bijna 380 vestigingen van de keten.
Grote plannen
“Het bedrijf besloot dat ondanks de inspanningen om de trend om te keren door middel van creatieve merchandising en nieuwe winkelinrichtingen, het ondermaats presteren waarschijnlijk zou verder gaan”, laat Starbucks in een reactie weten. De meeste locaties zullen al hun deuren hebben gesloten tegen de lente van 2018. Werknemers “krijgen de mogelijkheid om te solliciteren voor een nieuwe baan binnen Starbucks”, maar het is niet duidelijk hoeveel mensen daadwerkelijk hun baan zullen verliezen.
Teavana kwam pas in 2012 in handen van Starbucks, dat er toen 620 miljoen dollar (530 miljoen euro) voor neertelde. Het had toen een strategie uitgewerkt om de keten uit te breiden naar duizend theebars, naast de normale winkels van de keten, binnen de tien jaar. Op dat plan kwam het echter snel terug, waarbij vier van de eerste vijf locaties hun deuren opnieuw moesten sluiten.
Starbucks is wel een samenwerking aangegaan met AB InBev om premium-theedrankjes op de markt te brengen onder de naam Teavana. Die merknaam blijft mogelijk wel bestaan, maar de normale winkels verdwijnen dus amper vijf jaar na de overname.