Om Amazon voor te blijven zal fusiegroep Ahold Delhaize sterker moeten inzetten op robotica en artificiële intelligentie. CEO Frans Muller wil daarom nauwer samenwerken met technologiebedrijven.
Kosten besparen
“We moeten meer durven experimenteren. Ik wil meer inspiratie en creativiteit zien en minder vaak horen ‘Dat kan niet’ of ‘Dat gaat niet’, zonder dat we het geprobeerd hebben. Dat dingen dan af en toe mislukken hoort erbij”, zegt topman Muller in een interview met het FD. Daarmee geeft hij duidelijk aan dat hij toch andere accenten legt dan zijn voorganger Dick Boer. Ahold Delhaize was te behoudend, vindt hij: het bedrijf moet spannender en uitdagender worden en vooral sterker investeren in e-commerce en technologie, zeker nu concurrenten als Amazon of Picnic de druk opvoeren. Nog dit jaar zal Muller dan ook een chief digital officer benoemen, kondigt hij aan.
Hij ontkent niet dat e-commerce nog verlieslatend is, maar technologie zal helpen om kosten te besparen. “Met kunstmatige intelligentie kunnen we onze klanten nog gerichter benaderen. Het zal ook helpen om onze bevoorrading efficiënter te maken. Denk verder aan robots in de winkels en in de distributiecentra.” De topman verwijst ook naar de kassaloze AH To Go-winkels, die volgens hem niet moeten onderdoen voor die van Amazon. Voor verdere stappen kijkt hij naar technologiebedrijven: “De wereld is te complex om niet samen te werken.” De recente samenwerking met de Universiteit van Amsterdam en de TU Delft heeft volgens Muller nu al toepassingen opgeleverd.