Ter Beke trakteert zich op plantaardige knoedels na een semester getekend door inflatie. De charcuterieproducent investeert een half miljoen euro in Davai Dumplings, ondanks fors lagere winst in de eerste helft van dit jaar.
Vernieuwde veganistische strategie
Ter Beke neemt voor 520.000 euro een minderheidsbelang in de Gentse start-up Davai Dumplings. Het jonge bedrijf ontwikkelt en produceert plantaardige ‘dumplings’ voor het diepvriesvak, met als doel gemakkelijke snacks gezonder en milieuvriendelijker te maken. Beide bedrijven gaan een strategische samenwerking aan, waarbij Ter Beke een deel van de productie overneemt en de start-up helpt met zijn internationale expansie.
Een groot stuk van de productie zou naar het Verenigd Koninkrijk verhuizen, waar Ter Beke met KK Fine Foods diepvriesmaaltijden produceert. Tegelijk heeft Davai Dumplings ook de Duitse markt op het oog. Sinds vorig jaar is het merk actief in Nederland. In België worden de deegballetjes verdeeld via Colruyt, Bio-Planet en Foodbag.
“Davai past perfect in het plaatje van onze vernieuwde strategie: plantaardig, een goede merkpositionering, lekker en een snelle snack. Als start-up behouden zij de volledige autonomie en ondersteunen we waar nodig. Tegelijk kijken we er bij Ter Beke naar uit om ons te laten inspireren door het dynamische ondernemerschap dat Ruslan en Maybritt aan de dag leggen”, zegt Ter Beke-CEO Piet Sanders.
Winst keldert door inflatie
Tegelijk moet de specialist in vleeswaren toegeven dat de hoge inflatie het bedrijf dit jaar al duur is komen te staan. Hoewel de omzet met 9% steeg tot 373 miljoen euro, zakte de brutowinst (ebitda) met 34,4% naar 17,8 miljoen euro. Het ebit kelderde zelfs met 70% tot 3,8 miljoen euro. Ook opvallend is dat de groei volledig op conto komt van de afdeling bereide gerechten (+26.2%), dankzij het “hernemen van de verkopen in het foodservicekanaal post-covid”. Het segment vleeswaren verloor daarentegen 1% omzet, door het stopzetten van niet-rendabele contracten vorig jaar.
“Zoals bij alle actoren in de voedingsindustrie, werd de eerste jaarhelft gekenmerkt door een forse inflatie van de grondstof-, verpakking- en energiekosten alsook overige kosten. Deze prijsstijgingen werden op een verantwoordelijke en transparante manier doorgerekend aan de klanten, maar met vertraging”, verklaart het bedrijf. Ook voor de rest van het jaar blijft de groep focussen op “het transparant doorrekenen van de uitzonderlijke kosteninflatie”. Al is het nog maar de vraag in hoeverre klanten dat blijven pikken, zoals Danone net ondervindt bij Delhaize en Lidl.