De supermarktconcerns Tesco en Carrefour zetten hun inkoopalliantie na drie jaar stop. Volgens de Britse retailer heeft de brexit geen invloed gehad op de beslissing om uit elkaar te gaan.
Producten en diensten
De inkoopovereenkomst tussen de twee retailgrootmachten dateert uit 2018. Beide partijen kwamen toen overeen om samen merkproducten en huismerken in te kopen. Ook bepaalde diensten, zoals marketing en datacollectie, vielen onder het akkoord. Onder druk van de Franse mededingingsautoriteit werd de alliantie later wel afgezwakt, waarbij enkele productcategorieën van de samenwerking werden uitgesloten.
Dat Tesco en Carrefour nu elk opnieuw hun eigen weg gaan, wijst erop dat de alliantie niet genoeg voordelen opleverde om een verlenging te rechtvaardigen. Een specifieke reden voor de scheiding wordt niet gegeven. In The Guardian ontkende een Tesco-woordvoerder wel dat het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie van invloed is geweest op het besluit om het partnerschap te schrappen.