Tesco en Carrefour starten samen een inkoopalliantie: de retailreuzen gaan zowel merkproducten als huismerkassortiment samen inkopen. Ook op dienstenleveranciers stappen de retailer voortaan samen af.
“Inkoopexpertise van twee wereldleiders gecombineerd”
Retailers wapenen zich voor de leveranciersonderhandelingen van 2019: de aankondiging van het nieuwe inkoopverbond tussen Carrefour en Tesco komt tegelijk met het nieuws dat ook concurrenten Auchan, Casino, Schiever en Metro een inkoopalliantie aangaan. Die Frans-Duitse coalitie krijgt de naam Horizon en opereert vanuit Genève.
De alliantie tussen Tesco en Carrefour zal minstens drie jaar duren al binnen de twee maanden van start kunnen gaan. “Deze strategische alliantie tussen Carrefour en Tesco is een belangrijke overeenkomst, aangezien het de inkoopexpertise combineert van twee wereldleiders, die geografisch complementair zijn en gemeenschappelijke strategieën hebben”, aldus Carrefour-topman Alexandre Bompard in een persverklaring. “Door samen te werken en het beste uit onze collectieve productexpertise en inkoopvermogen te halen, zullen we onze klanten nog beter kunnen bedienen, met nog meer keuze, kwaliteit en waarde”, zegt ook Dave Lewis, CEO van Tesco.
Samenwerking in en achter de winkelrekken
De Frans-Britse alliantie zal betrekking hebben op de samenwerking met internationale leveranciers op het gebied van huismerken en merkproducten, maar ook op producten voor eigen gebruik en diensten zoals marketing en datacollectie. Verse voeding valt daarentegen buiten de samenwerking, terwijl de retailers ook op lokaal en nationaal niveau los van elkaar blijven werken.
De samenwerking kan voor Tesco en Carrefour wellicht vooral buiten hun thuismarkten interessant worden: Tesco is buiten het Verenigd Koninkrijk nog actief in Oost-Europa en Aziatische landen zoals Maleisië en Thailand. Het zijn regio’s waar ook Carrefour vertegenwoordigd is. Voor China en de Poolse markt geldt de samenwerkingsdeal evenwel niet, omdat beide retailers elkaar daar beconcurreren.