Klanten van de Britse gemakswinkel Tesco Express kunnen producten scannen met hun smartphone en dan gewoon buitenwandelen. Met de nieuwe technologie wil de retailer rijen op piekmomenten aanpakken.
Zonder cash
De test vindt plaats in een winkel vlakbij het hoofdkantoor in Welwyn Garden City, ten noorden van Londen. Shoppers kunnen er een nieuwe app gebruiken, Scan Pay Go, om producten te scannen en aan hun winkelmandje toe te voegen. Daarna kunnen ze gewoon buitenlopen, verklaart Steven Blair aan Reuters. De eerste reacties zijn positief, maar voor conclusies is het nog te vroeg. De retailer onderzoekt onder andere wat de gevolgen kunnen zijn voor het risico op diefstal.
Tesco wil de doorstroming in zijn stadswinkels verbeteren: vooral rond lunchtijd is het er vaak lang aanschuiven. Een andere maatregel om dat probleem aan te pakken, is het weren van cash geld: in winkels waar klanten enkel met de kaart of de smartphone kunnen betalen, halveert de doorlooptijd aan de kassa van 90 naar 45 seconden. Bovendien worden de winkels zo minder aantrekkelijk voor overvallers.
Het lijkt er overigens sterk op dat Tesco dezelfde toepassing gebruikt als de ‘Scan. Pay. Go.’ app die Colruyt Group momenteel test in enkele Spar supermarkten. Sinds de lancering van de kassaloze Amazon Go eind 2016, zijn wel meer foodretailers op zoek naar manieren om het moeilijke kassamoment te elimineren.