Chinese vraag stuwt prijzen omhoog
“Het gaat om het basisprincipe van vraag en aanbod. Als de vraag naar voedingsproducten stijgt, dan neemt ook de prijs toe en zal het deel van het inkomen dat de consument hieraan spendeert eveneens toenemen”, zei hij in een gesprek met The Observer.
Clarke sluit zich daarmee aan bij de voorspellingen van de Wereldvoedselorganisatie. Die berekende vorige maand dat de voedingsprijzen met bijna de helft kunnen stijgen over het volgende decennium door de toename van de wereldbevolking en door de grotere vraag naar voedsel bij de nieuwe middenklassen in landen als China en India.
Ook paardenvleesschandaal heeft nog invloed
Daarbij komt nog dat een reeks voedingsschandalen hun tol eisen. Dat geldt ook voor Tesco, dat dit voorjaar werd meegesleurd in het paardenvleesschandaal. Als reactie daarop zei Clarke dat hij een groter deel van zijn producten wil betrekken bij de lokale landbouwers om zo het vertrouwen in de keten te herstellen.
Een enquête van het Prince’s Countryside Fund leert trouwens dat de Britten bereid zijn om meer te betalen voor hun voeding als ze weten dat een groter deel van de prijs terechtkomt bij de lokale boeren, veeleer dan bij de aandeelhouders van de supermarkten. 80% van de Britten zegt ook dat het belangrijk is om nationale producten te kopen en zo de lokale boeren te ondersteunen.