Paardenvleesschandaal drukt de omzet
“We hebben onze doelen gesteld en zijn het jaar op schema begonnen, ondanks de voortdurende moeilijke economische omstandigheden voor consumenten“, reageert topman Philip Clarke in het bericht over de kwartaalcijfers. Ook Clarke moet echter toegeven dat de non-food verkopen in het Verenigd Koninkrijk tegenvallen.
Een andere tegenvaller heeft te maken met het paardenvleesschandaal dat ook Tesco raakt. Clarke spreekt van “…een kleine, maar duidelijke invloed op de verkopen van diepgevroren en koelverse gemaksvoeding vanwege de consumentenreactie op DNA van paardenvlees dat is aangetroffen in vier producten.”
Totale groei compenseert identieke verliezen
Tesco’s identieke groei in de Britse thuismarkt daalde met 0,9 procent (exclusief brandstofverkopen) in het eerste kwartaal tot 25 mei 2013. Een jaar geleden noteerde de marktleider in het eerste kwartaal nog een bescheiden groei van de identieke omzet met 0,5 procent. De totale omzet exclusief brandstof groeide mondjesmaat met één procent.
De groei van online food, de aangroei van het aantal ‘Click & Collect’ ophaalpunten tot 169, de verbeterde klantenservice en de succesvolle prijsvergelijkingscampagne ‘Price Promise’, stimuleren volgens Tesco de omzet. Bij die campagne vergelijkt Tesco aan de kassa direct de prijzen van zowel A-merken als huismerken en vers van de rivalen Sainsbury’s, Asda en Morrisons, waarna klanten een eventueel prijsverschil terug ontvangen. De actie is echter omstreden: concurrenten klagen dat huismerken en vers niet objectief te vergelijken zijn.
Omschakeling in non-food
De groei van de totale omzet kan de terugval in identieke omzet echter maar nét compenseren. Tesco is naar eigen zeggen in non-food sterk afhankelijk van de omzet van consumentenelektronica, die in het eerste kwartaal ernstig te lijden heeft gehad onder de crisis.
Bovendien is er een effect van het omschakelen van goedkope huishoudelijke artikelen naar de verkoop van hoogwaardiger en margerijkere non-foodproducten. Dit levert volgens Tesco meer groei op. Dat zal dan uit de cijfers voor de komende kwartalen moeten blijken, als de nieuwe ranges hoogwaardiger huishoudelijke producten in de Tesco-winkels zullen instromen.
Internationaal daalt de identieke omzet nóg sterker
Niet alleen thuis, maar ook internationaal is de positie van Tesco aanleiding tot zorg. Daar daalde de indentieke omzet nog sterker, met 4,6 procent (exclusief brandstof). De totale buitenlandse omzet bleef met een minimale groei van 0,1 procent stabiel. Zowel in Azië (-3,8 procent) als in Europa (-5,5 procent) toont de slechte ontwikkeling van de identieke omzet aan, dat Tesco in de hoek zit waar de klappen vallen.
Net zoals Tesco in de thuismarkt drastische maatregelen heeft genomen, zal dat in het buitenland ook het geval kunnen zijn. Na de aankondiging van de voorgenomen verkoop van de Amerikaanse activiteiten constateren sommige analisten dat Tesco met name in Europa veel omzet genereert via hypermarkten – net het format dat het meest kwetsbaar blijkt ten tijde van economische crisis en structurele veranderingen van demografische (vergrijzing) en technologische (digitalisering) aard…