Bioketen The Barn opent in maart een nieuwe winkel in Oudergem. De Brusselse keten ziet “lichtpunten in donkere tijden”: steeds meer klanten vinden hun weg terug naar de bioversmarkten. In de pijplijn zitten dan ook drie extra winkels.
5% groei in najaar
De Brusselse bioketen blijft inzetten op groei, ook al ging het de biosector in 2022 bepaald niet voor de wind. De stijgende kosten voor levensonderhoud doen consumenten op hun uitgaven besparen, terwijl ook bij de retailers en producenten de kosten extreem stijgen. Medeoprichter Julien de Brouwerziet met name de personeelskosten sterk doorwegen.
“Het zijn donkere tijden voor velen, maar toch zien we weer lichtpunten”, vertelt de ondernemer. September, oktober en november waren goeie maanden: “Mensen zijn aan het terugkomen. Consumenten gaan weer voor eenvoud en authenticiteit, en dat vinden ze terug bij The Barn. Zeker omdat we dankzij onze korte keten een goeie prijspositionering hebben.”
Drie winkels op komst
Ten opzichte van vorig jaar zag De Brouwer de omzet de voorbije maanden met meer dan 5% groeien op vergelijkbare basis, want The Barn telde dit najaar evenveel winkels als een jaar geleden. Vanaf 2023 staan weer nieuwe winkelopeningen op de planning. In maart opent al zeker een vestiging langs de Waversesteenweg in Oudergem. Nog twee winkels in het Brusselse zitten in de pijplijn, waaronder een in Schaarbeek.
“Als autonome keten blijven we er 100% voor gaan. Ook in moeilijkere tijden hebben we mogelijkheden om te blijven groeien”, aldus de Brouwer. Zo is de wijk in Oudergem waar The Barn zich vestigt een beetje een niemandsland voor bio, terwijl er wel veel potentieel is. “Wij drukken de markt uit in ‘vierkante meters bio’. Wel, die zijn nu veel te laag voor het aantal mensen in de buurt.” The Barn komt er in een pand dat voor 80% leegstond. De enige kledingwinkel die er te vinden was, verhuist naar de overkant.
Prijzen stijgen veel minder
“Als ik lees dat in de supermarkten de prijzen met 18% zijn gestegen, schrik ik. Dat is bij ons bijlange na niet het geval. Onze prijzen blijven veel lager, omdat wij heel weinig verwerkte producten hebben en veel minder tussenschakels. Er zijn dus veel minder partijen die hun kostenstijgingen moeten doorrekenen. Ons ecologische model van rechtstreekse samenwerking met de landbouwers heeft vandaag een hele grote impact op de prijzen.”
Dat ‘groen’ zijn ook economisch interessant kan zijn, merkt The Barn overigens aan de energiefactuur. 40% van haar elektriciteit haalt de keten van zonnepanelen op het slachthuiscomplex van Anderlecht. Hoewel het een grote investering was in het begin, heeft de keten ook die kostenstijging zo enigszins kunnen beperken. “Ecologie kan ook financieel renderen”, glimlacht de ondernemer.