De Matterhorn mag niet meer op de verpakking van Toblerone: het chocolademerk verliest het recht op de iconische bergtop nu een deel van de productie naar Slovakije verhuist.
Niet meer 100% Zwitsers
Al sinds 1970 prijkt de bekende Alpentop op de verpakking van de Toblerone-chocoladerepen. Daar komt nu verandering in: de wereldwijde vraag wordt te groot om alle productie in Zwitserland te houden, beweert de Mondelez-dochter. Die wil daarom een deel van haar productie van Zwitserland naar Slovakije overbrengen.
In Zwitserland gelden echter strenge regels over de marketing van producten als zijnde Zwitsers. Sinds 2017 mogen producten op basis van melk alleen nationale symbolen van het land gebruiken als ze exclusief in Zwitserland worden gemaakt. Die regel was eerst ingevoerd om de typische kazen en chocolade van het land te beschermen. Voor andere rauwe voedingsmiddelen is de drempel minstens 80%, weet BBC.
Nieuw logo en verpakking
In plaats van de Matterhorn zal binnenkort een “meer generische bergtop” op de verpakking prijken. Ook komt de handtekening van de oprichter op de driehoekige emballage, samen met een nieuw lettertype én een nieuw logo. Het bedrijf haalt daarvoor de inspiratie uit de Toblerone-archieven.
Consumenten houden er nochtans niet van als aan de historische chocoladereep wordt gesleuteld. Om de stijgende cacao- en ingrediëntenprijzen te compenseren, maakte Toblerone in 2016 de ruimte tussen de gekende driehoeken breder. Die ingreep leidde tot heel wat kritiek. In 2018 heeft het bedrijf het dan maar anders opgelost: de repen kregen weer hun oorspronkelijke vorm, maar de formaten werden aangepast. Hopelijk voor Mondelez kunnen klanten de verandering nu wel smaken.