Het toekomstplan, waarbij Delhaize zijn 128 filialen heeft verkocht aan zelfstandige ondernemers, kost de retailer handenvol geld: vorig jaar boekte de Belgische supermarktketen een verlies van bijna 400 miljoen euro.
Hoge kosten
De omzet van Delhaize daalde in 2023 met 1,8% naar 5,3 miljard euro. Het bedrijfsresultaat ging daarbij 390 miljoen in het rood, schrijft De Tijd op basis van het jaarverslag van de retailer. De cijfers illustreren de hoge kosten die gepaard gaan met de ingrijpende herstructurering die de supermarktketen vorig jaar doorvoerde. Het omzetverlies door stakingen is maar een stukje van het verhaal.
In totaal kostte het toekomstplan Delhaize tot nu toe al minstens 476 miljoen euro, berekende de zakenkrant. Een deel van dat bedrag is toe te schrijven aan de afwaardering van de betrokken filialen: Delhaize verkoopt ze namelijk onder de boekwaarde aan de zelfstandige overnemers. Alleen al in het tweede kwartaal van dit jaar boekte de retailer daarom 122 miljoen euro af. Ook het schrappen van 247 jobs op het hoofdkantoor kost het bedrijf geld. Daarnaast zijn er andere, niet-gespecifieerde kosten.
Stijgend marktaandeel
Intussen maakt Delhaize wel grote vorderingen met haar toekomstplan. Begin deze maand waren al 108 van de 128 winkels overgegaan naar zelfstandige ondernemers. De overgedragen winkels boeken bovendien zeer bemoedigende resultaten volgens Ahold Delhaize-topman Frans Muller: het marktaandeel stijgt volgens hem sneller dan verwacht en zou nu alweer hoger liggen dan voor de aankondiging van het toekomstplan in maart vorig jaar. Concrete cijfers geeft het bedrijf echter niet.
Delhaize rekent erop dat de kosten in de winkels structureel verlagen onder het franchisestatuut. Het ondernemerschap van de aangeslotenen moet de omzet weer opkrikken. Een niet te verwaarlozen factor is het feit dat het merendeel van de winkels voortaan op zondag de deuren opent, een belangrijk voordeel tegenover concurrenten Colruyt, Aldi, Lidl en de Carrefour-hypermarken.