Het Nederlandse chocolademerk Tony’s Chocolonely wil de komende vijf jaar telkens met minstens 50% groeien. Daarvoor zal het steeds meer zijn blik op het buitenland richten. Daar is nog marge, want buiten Nederland is het merk momenteel nog vrij onbekend.
Mogelijkheden in Nederland beperkt
In het voorbije boekjaar, dat op 1 oktober werd afgesloten, groeide de omzet van Tony’s Chocolonely met 53% naar 44,9 miljoen euro. De nettowinst verdubbelde zelfs bijna en ging van 1,4 miljoen euro naar 2,7 miljoen euro. Momenteel haalt Tony’s Chocolonely 93% van zijn omzet uit Nederland, terwijl het voor de rest afhankelijk is van de Verenigde Staten. De groeimogelijkheden in Nederland, waar het chocolademerk dit jaar naar 20% marktaandeel wil groeien, zijn echter beperkt en dus wordt de blik steeds meer op het buitenland gericht.
De komende vijf jaar wil topman Henk Jan Beltman echter wel de huidige groei aanhouden, van ongeveer 50% per jaar. Dat zou betekenen dat het merk binnen vijf jaar een omzet van ongeveer 340 miljoen euro zal hebben, berekende RTL Z.
Winst in Verenigde Staten
Die groei zal Tony’s vooral in de Verenigde Staten zoeken: het voorbije jaar verviervoudigde de omzet daar naar 2,2 miljoen euro en dit jaar mikt het Nederlandse bedrijf op een omzet van 7 miljoen euro in de Verenigde Staten. Voorlopig wordt er wel nog verlies geleden, maar ook daar moet komend jaar of volgend jaar verandering in komen. Om die groei te bewerkstelligen zal Tony’s in de Verenigde Staten vanaf volgend jaar ook te vinden zijn in de gewone supermarkten. Momenteel is het enkel nog maar te koop bij kleinere winkels die mikken op fairtradeproducten.
Zodra in de Verenigde Staten winst wordt gemaakt, wil Beltman de stap maken naar het Verenigd Koninkrijk. Mogelijk worden aan de andere kant van het Kanaal volgend jaar de eerste stappen gezet met een klein team.