Chocolademerk Tony’s Chocolonely trekt volgend jaar naar het Verenigd Koninkrijk. Begin 2019 moeten er verschillende smaakvarianten en soorten repen van de slaafvrije chocolade in de Britse winkelrekken liggen.
Slaafvrije chocolade steekt Kanaal over
Het Britse assortiment van Tony’s Chocolonely zal gebaseerd zijn op het bestaande portfolio van meer klassieke smaken, laat marketingtopman Pascal van Ham weten in een interview met The Grocer. Het merk staat vooral bekend om zijn melkchocolade met karamel en zeezout, maar brengt ook regelmatig nieuwe, meer experimentele smaakvarianten uit, zoals pure chocolade met sinaasappel en rozemarijn.
Tony’s Chocolonely werd in 2005 opgericht in Nederland om de uitbuiting van cacaoboeren tegen te gaan. Het merk gaat er prat op nog verder te gaan dan de fairtrade-normering. De blokjes van de chocoladerepen zijn ook ongelijk verdeeld, om op de ongelijkheid in de sector te wijzen.
Vorig boekjaar tekende de chocoladeproducent een omzet van 44,9 miljoen euro op, goed voor een stijging van liefst 53% ten opzichte van een jaar eerder. In Nederland zou Tony’s Chocolonely vandaag een groter marktaandeel hebben dan chocoladereus Milka. Het merk is daarnaast ook actief in België, Zweden en de Verenigde Staten. De VS droeg vorig jaar 2,4 miljoen euro aan de omzet bij.