Net als de voorbije vier jaar prijkt Tony’s Chocolonely helemaal bovenaan in de Nederlandse Sustainable Brand Index en dus mag de ethische chocolatier zich een jaar langer het duurzaamste merk van Nederland noemen.
199 merken
Tony’s Chocolonely werd voor de vijfde opeenvolgende keer uitgeroepen tot het duurzaamste merk van Nederland. Volgens Marketingfacts was het verschil met de nummer twee, De Vegetarische Slager, wel bijzonder klein. Overigens werden de vleesvervangers voor het eerst meegenomen in het onderzoek.
Dat Tony’s Chocolonely opnieuw helemaal bovenaan staat, is toch een kleine verrassing, nadat Slave Free Chocolate het Nederlandse merk van zijn lijst van slaafvrije producenten schrapte omdat het was beginnen samenwerken met de Zwitserse chocoladegigant Barry Callebaut.
Heldere missie, speelse aanpak
Wat er ook van zij, uit het onderzoek blijkt dat de Nederlandse consument het chocolademerk in de eerste plaats waardeert om zijn ambitieuze en maatschappelijke doelstellingen, met name de verbetering van de arbeidsomstandigheden binnen de sector. “En Tony’s Chocolonely benadert deze opgave niet met de wijzende, belerende vinger, maar pakt dit op een speelse en authentieke manier aan”, voegt Annemarije Tillema van de SB-Index eraan toe.
In de Nederlandse duurzaamheidsindex figureert ook één Belgische winnaar: flessenwatermerk Spa won in de categorie dranken. In de andere landen waar het onderzoek werd uitgevoerd, waren de winnaars Rema1000 (Denemarken), Kalev (Estland), Valio (Finland), Rimi (Letland), Lidl (Litouwen), Tine (Noorwegen) en Coop (Zweden). Ikea wist nergens te winnen, maar grossierde wel in ereplaatsen.