RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags chocolade
  • Bedrijven Tony's Chocolonely
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Nederland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Tony’s Chocolonely vindt groei in VS, maar vergroot verlies

icon
Food4 februari, 2025
Shutterstock.com

Chocoladeproducent Tony’s Chocolonely haalde vorig boekjaar een recordgroei van 33%, vooral dankzij de Verenigde Staten. De eerlijke chocolade is er nu ook te vinden bij Walmart en Kroger, maar de lokale productie slaat gaten in de winstmarge.

Naar Kroger en Walmart

Afgelopen boekjaar (tot eind september) brak Tony’s Chocolonely nipt door de omzetgrens van 200 miljoen euro. Het betekende een recordgroei van 33%, grotendeels aangedreven door de Verenigde Staten (+86%) en het Verenigd Koninkrijk en Ierland (+45%). In thuismarkt Nederland was er 6% groei, in de DACH-regio (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) zelfs 27%.

Twee derde van de groei kwam volgens CEO Douglas Lamont van volumegroei, een derde van prijsstijgingen. Die waren onvermijdbaar door de fors gestegen cacaoprijzen, maar toch rekende Tony’s Chocolonely de kosten niet allemaal door, benadrukt Lamont. Onder andere die beslissing resulteerde wel in een lichte daling van het bedrijfsresultaat van -2,2 miljoen naar -2,89 miljoen euro. Met de opstart van een productiefaciliteit voor vloeibare chocolade in de Verenigde Staten steeg het nettoverlies zelfs gevoelig: van 2,4 miljoen naar 6,8 miljoen euro.

Naar Waitrose en Colruyt

Toch ziet het bedrijf zijn langetermijnstrategie van investeren in groei als essentieel. Zeker nu Donald Trump dreigt met hoge invoertarieven, kan de Amerikaanse fabriek lonen. Het bedrijf heeft bovendien zes nieuwe partners toegevoegd aan zijn ‘Open Chain’: ook Waitrose en Colruyt kopen nu eerlijke cacao in via de samenwerkingsprincipes van Tony’s. Hierdoor werd 17.690 ton traceerbare cacao gekocht van 20.296 cacaoboeren, een toename van 19% ten opzichte van het voorgaande jaar.

De recordgroei van Tony’s Chocolonely is niet alleen een financiële mijlpaal, maar ook een bewijs van de schaalbaarheid van hun model voor een eerlijkere cacao-industrie, benadrukt de CEO. Het percentage gevallen van kinderarbeid bij de aangesloten cacaocoöperaties daalde van 4,4% naar 3,9%, vergeleken met het industriegemiddelde van 46,7%. Ook vond er geen ontbossing plaats in de productieketen, dankzij GPS-monitoring van ontbossingsrisico’s.

Meer Food
Bekijk meer
  • De drie eerste Kilopakketten
    icon
    Food8 mei, 2025
    Crisp en Dille & Kamille lanceren seizoensgebonden groentepakketten

    Boodschappenapp Crisp wil samen met winkelketen Dille & Kamille consumenten meer aanzetten tot het eten van meer seizoensgroenten. Daarom introduceren ze "Kraakverse Kilopakketten", waarmee ze klanten naar duurzamere recepten willen bewegen.

  • icon
    Food8 mei, 2025
    Albert Heijn neemt Carrefour Market Sint-Kruis over

    Carrefour geeft zijn verlieslatende supermarkt in Brugge Sint-Kruis op: de winkel sluit eind juni. Een franchisenemer van Albert Heijn neemt de locatie over.

  • icon
    Food8 mei, 2025
    AB InBev verrast met sterke winstgroei

    AB InBev, de grootste bierbrouwer ter wereld, heeft in het eerste kwartaal van 2025 zijn winstverwachtingen ruimschoots overtroffen. Een "sterke start van het jaar", zegt het bedrijf, ook al daalde de omzet.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen11 april, 2025
    Wordt Europa straks overspoeld met Chinese Amazon-vluchtelingen?
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Wonen14 april, 2025
    Lange wachtrijen bij uitverkoop Casa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN