RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Turkse broodjesketen Simit Sarayi wil Europa veroveren vanuit Rotterdam

icon
Food30 december, 2014

Rotterdam als springplank

“We zijn dan wel in Turkije geboren, maar we zijn thuis waar we ons brood verdienen“, zegt directievoorzitter Abdullah Kavukcu. Het Turkse “broodjespaleis” opende vorige maand bij de Amsterdam Arena haar tiende vestiging in Nederland en heeft ook in België al één broodjeszaak, vlakbij de Antwerpse De Keyserlei. De groep heeft echter vergevorderde plannen om vanuit de Benelux de rest van Europa te veroveren: “Simit Sarayi opent zich naar de wereld. Alleen al in 2015 gaan we 200 nieuwe zaken openen, inshallah. Honderd daarvan in het buitenland.”

 

Zo komt er een Europees hoofdkwartier in Rotterdam: “We hebben Nederland als onze basis voor Europa gekozen. De eerste zaak was in Utrecht in 2010, inmiddels hebben we tien winkels. In 2015 worden dat er hopelijk twintig. Het management van onze nieuwe winkel in Londen doen we ook vanuit Nederland. In 2016 mikken we op honderd winkels in Europa. Daarom overwegen we straks in Nederland of Duitsland een fabriek te bouwen.”

 

250 miljoen euro omzet

De simit in de naam van de keten is een traditioneel Turks broodje, meer bepaald typische witte broodring die voor het bakken even door sesamzaadjes wordt gerold. De keten kwam in 2002 op het idee om simit ook binnen aan te bieden, met een kopje thee. Tot dan werden de broodringen vooral in kraampjes op straathoeken verkocht.

 

Simit Sarayi is inmiddels vertegenwoordigd in 15 landen wereldwijd en heeft naar eigen zeggen 500.000 klanten per dag heeft en 6.500 werknemers wereldwijd. In Turkije alleen al heeft de groep zo’n 300 vestigingen op prominente locaties, vaak in de buurt van openbaar vervoer en universiteiten. De omzet steeg het voorbije jaar met 40% naar 250 miljoen euro: daarvan is nog slechts 10% afkomstig van de broodringen zelf, de rest bestaat uit drankjes,simit belegd met witte kaas, börek (een soort deeggerecht, vaak gevuld met kaas, gehakt of groente), complete ontbijten en zelfs pizza met een sesamrand.

 

Directievoorzitter Abdullah Kavukcu, mede-eigenaar van bij de start, bezit daarnaast ook een overdekt winkelcentrum, een bouwbedrijf, een marketingfirma en aandelen in andere voedselketens. Hij behoort tot de nieuwe generatie Turkse industriëlen die nauwe banden hebben met de conservatieve partij van president Erdogan.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food16 mei, 2025
    Colruyt krijgt groen licht voor overname Delitraiteur

    De Belgische Mededingingsautoriteit heeft donderdag de overname van maaltijdwinkelketen Delitraiteur door Colruyt Group goedgekeurd.

  • icon
    Food15 mei, 2025
    Snacksproducent Van Geloven sluit drie fabrieken

    Van Geloven, de producent van snacksmerken Mora en Van Dobben en dochterbedrijf van diepvriesgigant McCain, sluit drie productievestigingen in België en Nederland. Dat zal 142 jobs kosten.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN