Carrefour denkt hét wapen tegen de consumptiecrisis te hebben gevonden: Atacadão, de Braziliaanse cash&carry-formule van de groep. Nog dit jaar moeten de eerste winkels in Frankrijk openen, maar dat gaat niet zonder slag of stoot.
10% goedkoper
De eerste Franse winkel van Atacadão zal niet komende herfst openen, maar pas eind dit jaar. Carrefour wil het Braziliaanse concept naar Frankrijk halen, omdat de discountketen een sterk “anti-crisiswapen” zou zijn, maar lokaal stoot de nieuwkomer op weerstand.
Atacadão is immers een bijzonder soort winkel: als cash&carry-formule doet het een beetje denken aan Makro, maar dan met een beperkter assortiment (7.000 referenties) en lage prijzen. De formule zou 10 tot 15% goedkoper zijn dan een klassieke hypermarkt. De discounter onderscheidt zich met partijverkoop en groothandelsprijzen – zelfs voor particulieren, terwijl ook de massieve panden met zes meter hoge rekken typisch zijn, volgens LSA.
Protest op voorhand
Het is de bedoeling om verschillende hypermarkten om te bouwen tot Atacadão, bij voorkeur op locaties waar de koopkracht beperkt is. Twee locaties doen daarom de ronde in de regio Ile-de-France. Hoewel Carrefour zelf ontkent al concrete aanvragen te hebben ingediend, uit de burgemeester van één van die gemeenten (Sevran) al zijn bezorgdheid om de plannen. De burgemeester vreest dat banen zullen verloren gaan en dat nieuwe concurrentie opduikt.
Atacadão is in Brazilië goed is voor bijna 70% van de omzet en 80% van de winstgevendheid van Carrefour, met dank aan 321 winkels. Vorig jaar openden 58 nieuwe vestigingen, maar CEO Alexandre Bompard streeft er al naar 470 winkels. De topman geeft toe dat de oversteek naar Frankrijk een gok is, maar wel een die de retailer zijn “klanten verschuldigd is, omdat het waarschijnlijk de beste anticrisisoplossing is”.