HelloFresh mag niet meer claimen dat het ’s werelds eerste klimaatneutrale maaltijdbox is. Dat heeft een Duitse rechter bepaald, in een zaak die ook verstrekkende gevolgen kan hebben voor andere bedrijven die hun uitstoot “compenseren”.
Geen bewijzen
Heel wat bedrijven die zich klimaatneutraal noemen of daarnaartoe streven, verkleinen hun voetafdruk door hun koolstofuitstoot kunstmatig te compenseren. Dat doen ze door “emissiekredieten” te kopen, bijvoorbeeld door geld te geven aan bosbouwprojecten in Afrika. De CO2 die de bomen daar opvangen, wordt in mindering gebracht om zo tot “nuluitstoot” te komen.
Tegen die courante praktijk spande de milieuorganisatie Deutsche Umwelthilfe (DUH) verschillende rechtszaken aan, onder andere tegen bedrijven als Netto, Danone en HelloFresh. De organisatie noemt het misleidend en vals, een redenering die de arrondissementsrechtbank van Berlijn nu heeft gevolgd in het geval van HelloFresh.
HelloFresh mag van de rechter niet langer beweren dat het klimaatneutraal is, omdat het bedrijf onvoldoende kon aantonen dat de gekochte ‘carbon credits’ het geclaimde succes hebben. Volgens de rechtbank moeten bedrijven nauwkeuriger uitzoeken of de certificaten die ze kopen ook echt doen wat ze beloven. De maaltijdboxleverancier kocht tot nu toe emissiekredieten van het Keniaanse bosbeschermingsproject Kasigau Corridor, dat nochtans een “Verified Carbon Standard”-certificaat heeft.
Dubieuze projecten
“Steeds meer rechtbanken bevestigen het: het compenseren van CO2-uitstoot geeft niet het recht om producten, diensten of zelfs hele bedrijven ‘klimaatneutraal’ te noemen. Dit geldt des te meer als de koolstofkredieten afkomstig zijn van dubieuze projecten en zijn verworven via een volledig ongereguleerde koolstofmarkt zonder uniforme normen”, reageert Jürgen Resch van DUH tevreden tegenover marketingblad W&V.
HelloFresh riskeert boetes van 250.000 euro of zelfs zes maanden gevangenisstraf als het nog beweert klimaatneutraal te zijn. Hetzelfde geldt voor de claim dat het bedrijf zijn directe koolstofuitstoot 100% compenseert. HelloFresh had ondertussen zelf al wel beslist geen klimaatgerelateerde claims meer te doen. Het bedrijf overweegt ook zijn emissiecompensatie op lange termijn af te bouwen. De budgetten zouden dan kunnen gaan naar alternatieve projecten in natuurbehoud en milieubescherming.