Unilever heeft het Britse theebedrijf Pukka Herbs overgenomen. Daarmee breidt het zijn assortiment thee nog verder uit, want het Brits-Nederlandse bedrijf is al eigenaar van merken als Lipton en PG Tips.
Groeiende sector
Met Pukka Herbs krijgt het nu wel een exclusiever assortiment in handen, want de aanwinst produceert voornamelijk kruiden- en fruitthee. Het is geen verrassing dat Unilever net in die sector investeert, want in tegenstelling tot de traditionele thee is dat een markt die nog sterk groeit. Momenteel zou de sector al ongeveer 1,6 miljard euro waard zijn. Pukka Herbs heeft een omzet van meer dan 30 miljoen euro en groeit volgens Unilever jaarlijks met ongeveer 30%. In het Verenigd Koninkrijk heeft het een marktaandeel van 20% in de sector fruit- en kruidthee.
Het bedrijf, in 2001 opgericht door Sebastian Pole en consultant Tim Westwell, hecht veel belang aan duurzaamheid. Dat is volgens de oprichters, naast schaalvergroting, de belangrijkste reden dat er werd gekozen voor Unilever. “Het is een leider in sociale en ecologische veranderingen en het omarmt volledig de waarden van Pukka”, zegt Pole. “Pukka blijft 100 procent organisch en een voorvechter van fair trade. Het blijft ook 1 procent van de omzet schenken aan milieubewuste goede doelen.”