Consumentenorganisatie foodwatch, die al meerdere jaren jacht maakt op misleidende en leugenachtige etiketten op voedingsproducten, heeft voedingsreus Unilever op de knieën gekregen. Inzet van het dispuut was een “witbrood” dat door Unilever werd aangeprezen als “volkorenbrood”.
Zeven jaar misleiding
Unilever heeft zeven jaar lang gesteld dat haar “Blue Band Goede Start! Witbrood” alle troeven had van volkorenbrood. In februari sprak de Reclame Code Commissie zich hierover al uit en meer dan duizend consumenten stuurden via de foodwatch-website een e-mail aan Unilever om die “leugen” een halt toe te roepen.
Meteen nadat foodwatch de genomineerden voor een Gouden Windei – een trofee voor de grootste marketingleugen – bekend had gemaakt (daarbij het fameuze “witte volkorenbrood”), kwam Unilever met de beslissing naar buiten om zijn reclame voor het bewuste product aan te passen.
Unilever niet alleen
Unilever is niet de enige producent van voedingswaren die zijn etikettering aanpast nadat foodwatch een leugen(tje) ontmaskerde. Appelsientje schrapte eerder al de naam “Multivitamientje Hollands Fruit” omdat de verwerkte appels en peren helemaal niet uit Nederland bleken te komen; de nieuwe naam is nu “Multivitamientje Appel-Peer”. Zuivelproducent Mona veranderde de tekst op de verpakking van zijn “Mona Drink Yoghurt Aardbei” in “Magere Drink Yoghurt met een vleugje aardbeiensap” toen foodwatch uitbracht dat er nauwelijks aardbei in zat.