In het kader van een groot kostenbesparingsprogramma zal Unilever afscheid nemen van zijn ijsjesdivisie, bekend van merken als Ben & Jerry’s, Magnum en Cornetto. Bovendien staan wereldwijd zowat 7500 banen op de helling.
Verschillend zakenmodel
De komende drie jaar wil Unilever ongeveer 800 miljoen euro aan kosten besparen: het bedrijf wil naar eigen zeggen de efficiëntie verhogen door processen te standaardiseren en complexiteit te reduceren. Dat zou ongeveer 7500 banen kunnen kosten op kantoren wereldwijd. De multinational wil op deze manier middelen vrijmaken om te investeren om zijn topmerken te doen groeien en om de marges verbeteren.
Een belangrijke – en niet geheel onverwachte – beslissing in het kader van dit “Growth Action Plan” is het afstoten van de ijsjesdivisie. Die was vorig jaar goed voor een omzet van 7,9 miljard euro en heeft vijf van de tien populairste ijsmerken ter wereld onder haar hoede, waaronder Ben & Jerry’s, Cornetto, Magnum en Ola. Het zakenmodel van deze divisie verschilt te sterk van dat van de andere categorieën waarin Unilever actief is, met een sterke seizoensafhankelijkheid, andere verkoopkanalen en een hogere kapitaalsintensiviteit.
Een verkoop zal zowel voor Unilever als voor de ijsjesdivisie de toekomstige groei ten goede komen, zegt het bedrijf. De afscheiding gaat onmiddellijk in en zal naar verwachting volledig worden afgerond tegen eind 2025.