Unilever haalde vorig kwartaal 7% meer omzet, met dank aan de prijzen die ruim 10% stegen. Alleen in Europa daalde de verkoop, terwijl de schoonheids- en verzorgingsproducten het best presteerden.
Al beter dan vorig jaar
Prijsstijgingen zorgden voor een forse omzetgroei in het eerste kwartaal van dit jaar: de omzet klokte af op 14,8 miljard euro. De prijzen stegen gemiddeld met 10,7%, terwijl de volumes met 0,2% daalden. In de categorie voedings- en schoonmaakproducten klommen de prijzen zelfs met 13,4%.
CEO Alan Jope zegt evenwel maximum driekwart van de toegenomen grondstofkosten en inflatie door te rekenen. De topman is zich ervan bewust dat klanten last hebben van de prijsstijgingen, maar kan niet meer op zich nemen, zei hij op een persconferentie. De prijzen stijgen nu al minder dan vorig jaar, stipt hij aan, en dat zal later op het jaar nog verbeteren.
Het bedrijf probeert wel flink intern te besparen om de kosten te drukken. De FMCG-reus voerde een reorganisatie door, die op twee jaar tijd 600 miljoen euro aan kostenbesparingen moet opleveren. Vooral dit jaar zou Unilever de besparingen moeten voelen. Winstcijfers maakt het bedrijf nu niet bekend.