Unilever groeide met dubbele cijfers in het voorbije kwartaal, met dank aan verdere prijsverhogingen. Ook in 2023 blijft de kostendruk hoog, vermoedt aftredend CEO Alan Jope, maar de Dove- en Magnum-producent blijft investeren.
Marges nog opkrikken
De omzet steeg in het derde kwartaal met liefst 17,8%. Hoewel de producent van onder meer Knorr en Dove de prijzen nogmaals met 12,5% verhoogde, daalden de volumes amper met 1,6%. Dat is een pak minder dan bij sectorgenoot Kraft Heinz, ondanks vergelijkbare prijsstijgingen.
De miljardenmerken, die meer dan 50% van de groepsomzet uitmaken, groeiden met 14%, te danken aan sterke prestaties van OMO, Hellmann’s, Rexona, Magnum en Lux. Jope, die binnenkort vertrekt, zegt dat de recente herstructurering helpt om “consistente groei te realiseren via een eenvoudiger, meer categoriegericht bedrijfsmodel”. Nu al zouden er “bemoedigende eerste tekenen” zijn van snellere besluitvorming en betere verantwoording.
Unilever verhoogt dan ook de prognoses voor het hele jaar. De onderliggende omzetgroei zal nu hoger zijn dan 8%, al dalen de verkochte volumes. Het ziet er bovendien niet naar uit dat de prijzen in 2023 zullen zakken, integendeel. Niet alleen denkt Jope dat de kostendruk volgend jaar hoog blijft, Unilever wil ook per se blijven investeren en de investeringsniveaus zelfs opvoeren. Hoe dat kan? Dankzij “sterke prijszetting”. Het bedrijf verwacht in 2023 en 2024 de marges bovendien nog op te krikken, onder meer door prijsverhogingen. Analisten waarschuwden Kraft Heinz nochtans net dat het prijsplafond mogelijk in zicht is.