Sinds vandaag kunnen Nederlanders hun vertrouwde Blueband halvarine, Unox knakworst en Calvé mayonaise ook bij Aldi kopen: producent Unilever ligt nu voor het eerst ook in de Nederlandse winkels van de Duitse harddiscounter.
Gevaar voor prijserosie en margeverlies
Unilever-producten zijn al langer te koop bij prijsvechters als Action, Big Bazar en Kruidvat. Daarmee volgt Unilever het voorbeeld van andere producenten als Mars, Nestlé en Beiersdorf, die ook al een beperkt assortiment producten aanbieden via dergelijke “koopjeswinkels”.
Desondanks blijft het aanbod A-merken bij Aldi en Lidl in Nederland nog beperkt, zo blijkt uit onderzoek van huismerkenadviseur IPLC uit maart. Zeker in vergelijking met Duitsland, waar bij Lidl al meer dan 150 A-merkproducten in het schap liggen. De discounters proberen met A-merken het weglekken van klanten tegen te gaan: “Ze menen dat als ze bepaalde iconische merken niet hebben, hun klanten toch nog naar een andere supermarkt gaan”, zegt Koen De Jong van IPLC.
Retailwatchers wijzen erop dat deze evolutie gevaren inhoudt: “Dat noem ik het boemerangeffect”, zegt professor Laurens Sloot in het Financieele Dagblad. “Net als bij promoties vallen de gevolgen voor het merk wel mee. Het grote gevaar is echter dat er prijserosie gaat ontstaan, omdat de reguliere ketens hun prijzen naar beneden aan kunnen passen. Dan ontstaat er margeverlies voor de retailers en volgen er pittige gesprekken bij de prijsonderhandelingen en onderhandelingen over de opname van nieuwe producten”, aldus de hoogleraar retailmarketing aan de Groningse universiteit.