Prijsverhogingen bezorgden Unilever opnieuw een mooie omzet- en winstgroei, al daalden de volumes wel, vooral in Europa. In de rest van het jaar zullen de prijzen minder hard stijgen, denkt de multinational.
Ergste achter de rug
Kersvers topman Hein Schumacher kan bij de publicatie van zijn eerste kwartaalresultaten meteen uitpakken met sterke cijfers: in het tweede kwartaal steeg de omzet met 7,9% naar 15,7 miljard euro. Die groei is wel uitsluitend toe te schrijven aan prijsverhogingen, want de volumes daalden met 0,3%. In de volledige eerste jaarhelft steeg de omzet met 2,7% tot 30,4 miljard euro, de nettowinst ging 21% hoger naar 3,9 miljard euro.
In Europa komt de producent van Dove, Knorr en Magnum weliswaar moeilijker weg met die sterke prijsverhogingen: hier daalden de volumes in het tweede kwartaal met bijna 10%. Later dit jaar zullen de prijzen niet zo sterk meer stijgen, zegt het bedrijf. Van de twee miljard euro aan kostenstijgingen die Unilever voor dit jaar had voorzien, is het merendeel immers achter de rug: in de tweede jaarhelft verwacht het concern nog slechts een kosteninflatie van 400 miljoen euro.