Bij gebrek aan kandidaat-overnemers heeft Unilever het plan om zijn ijsjesdivisie te verkopen weer in de diepvries gestoken. Nu zou de multinational mikken op een aparte beursnotering voor de afgesplitste divisie.
Geen commentaar
Er is naar verluidt maar weinig interesse voor de ijsjesdivisie, die nochtans sterke merken als Magnum, Cornetto en Ben & Jerry’s in portefeuille heeft. De belangrijkste bezwaren zijn de grote omvang (een geschatte waarde van tien tot wel vijftien miljard euro) en de complexe toeleveringsketen, meldt de Financial Times. Ook de uitgesproken politieke standpunten van het activistische merk Ben & Jerry’s temperen het enthousiasme.
Daarom zou Unilever er volgens ingewijden nu voor kiezen om de divisie als een apart bedrijf te laten noteren op de beurs. De multinational wil dat gerucht voorlopig niet bevestigen. De afsplitsing van de ijsdivisie is onderdeel van een groter herstructureringsplan waarbij CEO Hein Schumacher 800 miljoen euro aan kosten wil besparen en wereldwijd 7500 jobs wil schrappen.
Het ijsjesbedrijf presteert nochtans lang niet slecht: in het derde kwartaal steeg de verkoop met 9,8%, ruim boven de groei van 4,3% die analisten hadden verwacht. Volgens waarnemers zou de verkiezing van Donald Trump een positieve impact kunnen hebben op het plan van Unilever om de ijsdivisie naar de beurs te brengen, omdat het beursklimaat gunstiger zou worden.