In het najaar vindt in het VK een eerste test plaats met een nieuw eco-label. Mogelijk vormt het systeem, dat geinspireerd is door de kleuren van verkeerslichten, ook de basis voor een Europese eco-score.
Milieu-impact weergeven
Het ‘stoplichtsysteem’ moet consumenten informeren over de milieu-impact van de producten die ze kopen en hen zo helpen om duurzamere keuzes te maken. Het systeem is opgezet door Foundation Earth, een nieuwe non-profitorganisatie die wordt gesteund door de Britse regering, voedselgigant Nestlé en merken zoals Marks & Spencer, Sainsbury’s en Co-op.
Tijdens een proefproject in het najaar zullen op de voorkant van de verpakking van een reeks voedingsmiddelen en dranken voor het eerst eco-scores worden aangebracht, meldt The Guardian. De producten worden ingedeeld in niveaus van A tot en met G en krijgen een kleurcode, waarbij groen staat voor de milieuvriendelijkste producten en rood voor de minst milieuvriendelijke, op basis van een systeem dat is ontwikkeld door voedingswetenschappers van de Universiteit van Oxford met de steun van het WWF. Het beoordeelt de milieu-impact van een product op basis van CO2-uitstoot, waterverbruik, waterverontreiniging en biodiversiteitsverlies.
Naar Europees systeem?
De lancering van Foundation Earth heeft belangrijke spelers uit de voedingswetenschap, de voedselproductie en de detailhandel bijeengebracht, en wordt gedeeltelijk gefinancierd door het voedselinnovatie-initiatief EIT Food van de Europese Commissie.
Parallel aan het pilootproject loopt een negen maanden durend onderzoeksprogramma waarin de Oxford-methode wordt gecombineerd met een systeem van de KU Leuven en het Spaanse onderzoeksbureau AZTI, om tegen 2022 een eco-scoresysteem te ontwikkelen dat in heel Europa gebruikt kan worden.