United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.
Boven 300 miljoen euro omzet
De kans dat consumenten United Petfood kennen is klein: het Evergemse bedrijf heeft namelijk geen eigen merk(en). Retailers in binnen- en buitenland kennen het zeker wél: het produceert namelijk voor de huismerken van tal van supermarkten.
Een maand nadat het zijn Spaanse concurrent Bynsa overnam (de producent van honden- en kattenbrokken voor Mercadona, de grootste supermarktketen van Spanje) hebben de Gentenaars nu ook de Roemeense marktleider in dierenvoeding ingelijfd: Nordic Petfood. Die dochter van de Nordic Group brengt een jaaromzet van omgerekend 26 miljoen euro mee. De Spanjaarden deden de omzet van United Petfood met bijna een derde stijgen tot 275 miljoen euro, met de Roemenen erbij klimt de groepsomzet nu tot net boven de 300 miljoen euro.
Sinds het bedrijf in 1994 begon met de productie van dierenvoeding, is het uitgegroeid tot een te duchten concurrent van Nestlé (Purina) en Mars (Pedigree, Whiskas). United Petfood telde tot voor de overname negen fabrieken (in België, Nederland, Polen, Frankrijk en Spanje). Het bedrijf is actief op ruim veertig markten.