Tegenvallende omzetten zijn geen probleem
De AH-baas reageert in het jongste nummer van het vakblad Distrifood. voor het eerst publiekelijk op de gang van zaken in de supermarkten die in de overname van een pakket winkels uit de C1000-boedel van Jumbo zaten. Verschillende publicaties schreven eerder dat de omzetten van deze winkels tegenvallen, vooral in het noorden en oosten van het land.
Van der Laan wil niet ingaan op individuele winkels, maar is eigenlijk best tevreden: “Over het geheel van die veertien, vijftien winkels genomen gaat het goed. De meeste zijn oké, een paar doen het prima en er zitten er een paar bij die matig presteren. Ja, daar is de omzet gedaald.”
Wennen aan nieuwe formule
Vooral de winkels in het westen van het land doen het beter dan die in het noorden en oosten. “Daar hebben we het wat moeilijker. Bij eerdere overnames hebben we al gezien dat klanten moeten wennen aan een nieuwe formule, zeker in marktgebieden waar de naam Albert Heijn wat minder bekend en gevestigd is. Dat is nu ook het geval.”
Volgens Van der Laan kijkt de buitenwereld ook veel te veel naar omzet. “Natuurlijk is omzet belangrijk, maar een ondernemer wil ook graag wat verdienen en op dat criterium komt AH uitstekend uit de bus. Dat geldt ook voor de professionele wijze waarop de winkels door ons zijn omgebouwd.” Tot nu toe zijn er elf C1000-winkels en vier voormalige Jumbo’s omgebouwd naar de Albert Heijn-formule.