Ondanks stijgende omzetten en de terugkeer van toeristen blijven het nettoverlies en de schuldenberg groot bij Casino. De Franse supermarktgroep verkoopt daarom energiebedrijf GreenYellow en Zalando-concurrent Sarenza.
Omzet groeit, verlies ook
De omzet trekt aan bij Casino, nu toeristen weer hun weg naar Frankrijk vinden. De vergelijkbare omzet van de groep steeg met 5,7% tot 15,9 miljard euro in de eerste jaarhelft, vooral met dank aan een sterk tweede kwartaal. Waar de verkoop op vergelijkbare basis in het eerste kwartaal nog met 3,2% klom, was dat in het tweede kwartaal al 8,1%. Ook in Latijns-Amerika (in Brazilië heeft Casino de keten GPA) deed de groep het goed.
De groep zeult echter een torenhoge schuldenberg met zich mee, die nog verder opliep tot 7,5 miljard euro. De brutowinst daalde bij constante wisselkoersen met 7,8% tot 1,069 miljard euro, vooral door een forse terugval bij e-commerceplatform CDiscount. Onder de streep bedroeg het verlies nog 102 miljoen euro.
Al voor 4 miljard gedesinvesteerd
Casino heeft zijn aandeelhouders eerder moeten beloven dat het tegen komend jaar voor liefst 4,5 miljard euro aan activa zal verkopen, en daar zet het momenteel dan ook verdere stappen in. Vorige week is een verkoopovereenkomst getekend om GreenYellow te verkopen, een dochteronderneming die zonne-energie en duurzaam energieadvies aanbiedt. Casino zal aan die verkoop 600 miljoen euro overhouden, bericht Les Echos, wat de totale desinvestering tot nu toe op vier miljard euro brengt.
Voor de laatste 500 miljoen euro moet Sarenza gaan zorgen. Eigenaar en Casino-dochter Monoprix voert momenteel exclusieve verkooponderhandelingen met de Franse Beaumanoir-groep, die recent ook al de moderetailers Morgan, La Halle en Caroll overnam. De webshop voor schoenen en kleding wil met de overname “de omnichanneldimensie van de groep en haar partners versterken”, zegt adjunct-CEO Thomas Beaumanoir. Hoeveel Beaumanoir voor Sarenza veil zou hebben, is nog niet bekend.