Versondernemers van de Markthal Rotterdam maken zich zorgen over de opzet van het concept. Het probleem is dat Rotterdammers niet naar de Markthal komen voor hun dagelijkse boodschappen. De bezoekers zijn vooral toeristen en die kopen meer bij de horeca- en delicatessenzaken.
Geen versmarkt voor Rotterdammers
De Rotterdamse Markthal trekt weliswaar enorme aantallen toeristen, maar is mislukt als versmarkt voor de Rotterdammers zelf. Dat stelt woordvoerder Mark Kolster van het Collectief Ondernemersbelangen Markthal (COM) waarin zo’n 45 ondernemers zich hebben verenigd. Volgens COM dreigt er “een uittocht van kooplieden, als het beleid niet rigoureus wordt gewijzigd”, zegt Kolster in het AD. De ondernemers vragen eigenaar Klépierre om “drastische maatregelen”.
Het belangrijkste bezwaar van de ondernemers is dat de binnenmarkt geen verlengstuk van de buitenmarkt is geworden, zoals wel was beloofd. In de praktijk is de Markthal een horecahal geworden. Rotterdammers doen hun versboodschappen elders. Sinds de opening van de Markthal zijn al diverse ondernemers vertrokken en wordt er tot voor de rechter gebakkeleid over de formule.
“De versmarkt, waarvoor dit gebouw eigenlijk is gebouwd, is volledig mislukt, maar niemand erkent dit probleem. Er zijn veel horecakramen en delicatessenzaken waar geld wordt verdiend aan de toerist”, stelt Kolster. “We zijn de best bezochte attractie van Nederland. Maar daarin kunnen de aanbieders van vers zoals groente, fruit, brood, vlees en vis niet ondernemen”. De gemeente Rotterdam wilde juist voor de Rotterdammers een overdekte versmarkt hebben en heeft hiervoor samen met ontwikkelaar Provast een branchering vastgesteld.
Bezoekersmagneet, maar twijfels over concept
De Markthal Rotterdam, een project van Provast en het Franse vastgoedfonds Klépierre, eigenaar van de winkels, werd op 1 oktober 2014 officieel geopend. De Markthal bleek als eerste overdekte versmarkt van Nederland direct een bezoekersmagneet. Al drie weken na de opening werd de miljoenste bezoeker verwelkomd. Vorig jaar april kwam de vijf miljoenste klant naar de Markthal. Tot nu toe hebben naar schatting 6 à 7 miljoen mensen de locatie aan de Binnenrotte bezocht.
Die enorme aantallen zeggen, zelfs na bijna twee jaar, echter weinig over de omzet die de ondernemers realiseren. Velen van hen tekenden bij de start een proefcontract voor de huur van drie maanden in plaats van een tweejarig contract. Niet alleen de prijs en de periode, ook dagelijkse openingstijden plus een wekelijkse koopavond, vergen veel bedrijfskosten van een versconcept. Rotterdammers moeten de Markthal ook voor de dagelijkse boodschappen weten te vinden, werd toen al gesteld.
Deskundigen hadden hun twijfels over het prijsniveau. Dat zou te veel neigen naar te duur en te luxueus. Hoewel de naam anders doet vermoeden, ontbreekt volgens critici tot op heden de authentieke levendige marktsfeer in de Markthal. Een ander geluid kwam destijds al van ondernemers van de omringende verswinkels en van vershandelaren van de naburige buitenmarkt. Zij vreesden de invloed op hun omzet vanwege een aanzuigende werking van de speciaalzaken in de Markthal.